Säker bropassage efter Per-Åkes larm
I fyra års tid körde Martin & Servera-anställde chauffören Per-Åke Sandell över den slitna träbron för att leverera matvaror till kunden. När bron till slut började svikta av trycket från den tunga lastbilen slog han larm.
Per-Åke Sandell har jobbat som chaufför på Martin & Servera i Norrköping i 18 år. De senaste åren har hans huvuduppgift bestått av att leverera mat och dryck till restaurangkök i Katrineholm och Vingåker. En av leveranserna har gått till Dufweholms herrgård.
– Jag har servat dem i fyra år och kört över bron varje dag. Flera gånger har jag tänkt på att den inte varit klassad, det vill säga att jag inte kunnat se hur mycket vikt bron klarar, säger Per-Åke Sandell.
Under lång tid sträckte sig inte funderingarna längre än så. Men när Per-Åke Sandell fick höra om en olycka i närheten där en traktorförare rasat igenom en bro och hamnat i vattnet steg hans oro.
– Jag kände hur bron blev sämre och sämre. När jag körde över den så sviktade den. Kunden sa först: ”Kör på, den håller”. Men jag ville inte riskera något längre utan tog upp det med vårt skyddsombud.
Efter påstötningar från skyddsombudet tog Dufweholm och Martin & Servera fram en handlingsplan. Skicket på brofästena behövde ses över och dykare skickades ner i vattnet för en tillsyn, en tillsyn som gav Per-Åke Sandell rätt. Bron var i så dåligt skick att den riskerade att rasa.
– Den här bron var en fara inte bara för våra chaufförer, utan alla som åkte över den. Det är ett bra exempel på gott arbetsmiljöarbete, säger Martin & Serveras huvudskyddsombud Christian Ortiz.
Bron genomgår just nu omfattande reparationer. Brofästena förstärks med cement, och nya markfästen installeras. I början på nästa år ska själva träbron lyftas bort och ersättas med en ny. Totalt beräknas arbetet kosta mellan åtta och tio miljoner kronor.
– Man förstår att det är en del pengar. Men jag är tacksam för att man tog det här på allvar. Även om jag hade den tyngsta bilen så handlar det om allas säkerhet, säger Per-Åke Sandell.