Historien vägleder i medgång och kris
När företag växer och när de krisar behövs historien för att skapa identitet, anser Anders Houltz på Centrum för Näringslivshistoria.
Handeln har spelat en avgörande roll för moderniseringen av Sverige, men branschens företag har traditionellt varit blygare än industrin när det gäller att lyfta fram sin historia. Ikea är dock ett undantag.
– De har förstått att historien är extra viktig för att skapa identitet i ett företag som växer snabbt. Ikea-andan är grundad i det småländskt enkla och företaget lyckas framstå som svenskt och internationellt på samma gång, säger Anders Houltz.
Han är forskningschef på Centrum för Näringslvishistoria som hjälper företag att bevara och berätta sin historia.
Gemensam idé
Den andra blågula detaljhandelsgiganten, Hennes & Mauritz, använder inte historien lika utstuderat. På senare tid har dock företaget inlett samarbete med forskare för att dokumentera sin historia.
Historiens betydelse i relation till företagets egna anställda spelar enligt Anders Houltz särskilt stor roll inom handeln där personalomsättningen är stor.
– Om människor ska trivas och känna glädje behövs en gemensam idé. Det är lika viktigt i kris som i expansion.
Portalfigur
Medveten historieskrivning är vanligast inom företag som haft en tydlig portalfigur, som Clas Ohlson i Insjön eller Göran Karlsson på Gekås i Ullared.
Inom Ica är den påhittade reklamkaraktären ”Ica-Stig” det främsta ansiktet utåt. Just nu gör företaget en stor historisk satsning inför 100-årsjubileet 2017.
– En fiktiv gestalt kan bli en stark symbol, men den kan inte ersätta historien, säger Anders Houltz.
Fakta
Så visar handelsföretag sin historia
Ica
Ett rikt historiskt material presenteras på webbplatsen ica-historien.se och i boken ”Ica-handlaren”. Ett museum finns i entrén till Icas huvudkontor i Solna. Många aktiviteter kring historien planeras till Icas 100-årsjubileum 2017.
H&M
Historien presenteras kortfattat på hm.com, och kommuniceras också i årsredovisning och i rekryteringssammanhang. H&M-plagg sparas på Centrum för näringslivshistoria.
Coop
Kooperativa förbundet (KF) har arkiv och bibliotek i Stockholm med stora samlingar av böcker, bilder, film, reklam mm. Museum finns på Vår gård i Saltsjöbaden. Konsumentkooperationen och dess idéer har gjort stort avtryck i samhället sedan 1800-talet och historien är viktig i kommunikationen till både kunder och anställda.
Gekås
Ullareds-företagets historik beskrivs på hemsidan. Grundaren Göran Karlsson och hans historia är en viktig del av Gekås identitet som ofta lyfts fram. Flera böcker har skrivits, främst i samband med jublieer.
Clas Ohlson
Företagets historia presenteras på hemsidan samt i en bok och en film. Clas Ohlson har ett ambitiöst museum i Insjön i Dalarna. Många aktiviteter kring historien planeras till 100-årsjubileet 2018.