För en vecka sedan skrev jag en insändare angående folks beteende i matbutik och avsaknaden av respekt för oss inom servicebranschen. 

Gensvaret har varit enormt och många medier har belyst frågan och jag har figurerat i hela landet och mött många reaktioner såväl positiva som negativa.

För att bena ut några av kommentarerna från individer som känner sig träffade så vill jag anföra följande svar. I denna Q&A (frågor och svar) så har jag utelämnat onödiga hatmejl och andra trolls kommentarer.

”Har du något emot människor med funktionshinder som kan ha svårt för att hantera sociala situationer?” 

  • – Nej, jag har full förståelse för individer med social fobi eller då det finns andra förklaringar till ett tillbakadraget beteende. Min poäng med insändaren är att belysa att vi som arbetar är individer med känslor och inte maskiner.
     
  • ”Jag är inte i butiken för att vara social med dig” 
    – Jag jobbar inte för att vara social med dig heller, men jag tycker att det tillhör folkhyfs att kunna föra sig och vara trevlig ute på stan.
     
  • ”Det finns många butiksbiträden som är dryga också”
    – Det gör det absolut, och en av anledningarna kan vara att det är fel folk på fel plats. En annan anledning är att vi i branschen ständigt utsätts för neddragningar av personal, vi måste jaga fler timmar, vi blir tilldelade fler uppgifter och det leder till en ökad press och stress på oss. Så när vi ständigt ska le och vara trevliga mot folk så kan det bli tufft att hålla fasaden uppe ibland. Som sagt vi är individer med känslor och inga maskiner, och vi jobbar för att leva och inte tvärtom.
  • ”Passar inte jobbet dig, byt!”
    – Som jag har uttalat mig i pressen tidigare så älskar jag servicebranschen och allt relaterat till denna, men jag vill belysa att ni som kunder kan göra det trevligare för oss som jobbar och ni kan medverka till att skapa en bättre stämning ute i butikerna.
     
  • ”Kunden har alltid rätt”
    – Det tycker jag nog inte till 100%. Absolut så jobbar vi i en bransch där vårt uppdrag är att kunden ska vara nöjd när hen går ut från butiken. Vi ska lösa problem och vara tillmötesgående. Men i de flesta fall handlar det om ett missförstånd som inte kassören kan rå för, du kan ha läst fel på en skylt eller vårt kassasystem kan ha strulat till det. Så är du som kund mer ödmjuk så är sannolikheten att vi kan lösa ett problem med lycklig utgång mycket högre. 
    Oftast kan vi komma fram till en lösning som funkar med ett leende på läpparna, förutsatt att du är samarbetsvillig.
     
  • ”Jag gör vad jag vill i butiken, jag kommer ju betala i kassan”
    – Jag förstår inte riktigt hur mentaliteten hos dig som skrev detta är. Syftar du på att du ska ha streetrace med kundvagnen mellan hyllorna? Riva butiken? Eller tänkte du laga en 3-rätters middag, äta och sen betala råvarorna?
     
  • ”Jag har diabetes, stjäl jag om jag måste öppna en vara i butiken för att undvika att kollapsa?”
    – I lagens mening så har du inte stulit förän du har lämnat butiken. Jag kan absolut köpa ditt argument till att öppna en vara i butiken om du är på vag att kollapsa. Alla som kan motivera sitt agerande med en diagnos eller en annan bra anledning, absolut, gör det ni måste. Så länge ni betalar på vägen ut. 
    Men det jag personligen inte förstår är hur man kan öppna en vara och förtära den, sedan strunta i att redovisa det i kassan och lämna utan att betala. Det är ju dessutom ett problem om det handlar om viktvaror. Som jag argumenterade i min insändare, om du av någon anledning inte kan betala så blir det ett problem. Teknikstrul och tomma konton kan förekomma.
    Så för att göra detta enkelt för oss, man köper en vara och öppnar den när man har betalat. Det är skillnaden mellan en restaurang och en butik.
     
  • ”Du har betalt för att vara trevlig
    – Det stämmer delvis skulle jag vilja säga. Så vitt jag vet så står inte det i så mångas arbetsbeskrivning, men givetvis ska man ju vara trevlig, det tillhör folkhyfs. Och hade man inte varit det så skulle man troligen inte fått jobbet vid rekryteringen heller.
     
  • ”Personalen är bara trevliga då det är ett säljtrick så att vi ska köpa mer, de har ingen omtanke!”
    – Så när du är trevlig mot dina vänner så försöker du sälja något? Kan man inte bara va trevlig och omtänksam?
     
  • ”Jag pratar i telefonen så mycket jag vill och när jag vill”
    – Det gör du absolut, men de korta sekunder du står framför mig så skulle jag uppskatta om du ägnade mig lite av din dyrbara tid.
     
  • ”Ångrar jag mig så lägger jag kylvaran var jag vill”
    – Fortsätter du med det så kommer priserna gå upp på grund av allt svinn. Företaget förlorar sina intäkter, kostnaderna skenar, miljöskatter kommer till att höjas på grund av all miljöpåverkan… listan kan göras lång. Så fortsätt du, så får du se vad smöret kostar om några år i din butik.
     
  • ”Du tycker ju bara att barn är äckliga!”
    – Nej det tycker jag inte, jag är en barnkär person. Men jag uppskattar inte att hantera nerkletade varor när jag inte har möjligheten att tvätta händerna direkt. Och varför tror du att servicepersonal blir sjuka så lätt?
     
  • ”Bara att skicka in en sån här insändare vore säkert fog för en skriftlig varning”
    – Jag kan informera om att vi faktiskt har yttrandefrihet i det här landet och att allt jag har sagt och skrivit är mina personliga åsikter och därmed inget som vare sig min arbetsgivare eller facket står bakom. Så du behöver nog inte vara orolig. Tack för omtanken!

Det var några av alla kommentarer som jag kände att jag ville bemöta. Jag vill samtidigt tacka alla positiva och uppiggande kommentarer! 
Efter att ha gjort en snabb beräkning så kan jag konstatera att kring 70 procent instämmer i mina påståenden och backar upp tanken om att man bör ha lite ödmjukhet och en trevlig attityd ute i butiken. Så jag tolkar det som att resterande 30 procent som har kommenterat med påhopp och andra negativa reaktioner känner sig träffade och jag hoppas att jag har påverkat er till att bli trevligare där ute. Sen till er alla som varit konstruktiva och tycker att jag missat flera punkter så får vi se, de kanske lyfts i en senare insändare, eller så får ni skriva en själva, det är alltid bra att skapa debatt. Så fortsätt att dela och diskutera!

Vi ses i butiken!