Den mystiska kunden
Det där MÅSTE ha varit en mystery shopper, brukade en av kollegorna på mitt förra jobb sucka när hon haft en extra, låt oss säga utmanande kund. Det stämde antagligen inte eftersom de som sysslar med mystery shopping inte ska gå in för att vara krävande eller otrevliga, utan bara agera som genomsnittskunden. Och det är just låtsandet som gör dem så luriga. Där går de och leker kunder för att sedan smita in på toan och göra detaljerade anteckningar om hur de blev bemötta av personalen, det vill säga oss.
Det brukar sägas att det handlar om att höja kvalitén på servicen, men kan en mystery shopper-rapport verkligen bli något annat än en ögonblicksbild? Den tar knappast hänsyn till omkringliggande omständigheter som att kassakön är 25 meter lång för att tre i personalen har magsjuka. Eller att kassören håller på att svimma för att hen fick kasta sig upp på cykeln med 30 minuters varsel och inte hann med nån frukost. Ibland finns helt enkelt inte de rätta förutsättningarna för att erbjuda ”det där lilla extra”.
Så klart är det viktigt med nöjda kunder. Man skulle väl kunna säga att indirekt är det kunderna som betalar våra löner. Och personlig service är en konkurrensfördel gentemot den växande (och hotande?) näthandeln, jag vet. Men är spionerande låtsaskunder verkligen rätt väg att gå? Jag vet inte vad det kostar att anlita ett mystery shopper-företag, men jag antar att det ändå är en slant. De pengarna skulle kanske göra mer nytta om de investerades i kompetensutveckling eller mer personal, vad vet jag?
Och hur vore det med lite tillit? Jag tror faktiskt att de allra flesta som har valt att jobba inom handeln vill göra ett bra jobb, med kunden i fokus. En erfaren säljare vet att man inte kan bemöta alla kunder på samma sätt. Det är ju ingen slump att en av de mest eftersökta egenskaperna i platsannonserna är ”lyhördhet”. Näst efter ”flexibilitet”, vilken överraskning! En erfaren säljare vet att ett kundmöte inte kan kokas ner till en checklista där man får avdrag om man inte hälsar på kunden inom 30 sekunder eller, gud förbjude, skulle råka glömma att nämna dagens ta-en-betala-för-två-erbjudande.
Precis som alla andra, också våra kunder, har jag bra dagar och dåliga dagar. Men varje gång jag sätter på mig arbetskläderna är det med ambitionen att göra det bästa jobb jag någonsin kan. Det tänker jag fortsätta med, med eller utan någon som mentalt noterar om jag önskade hen en fortsatt trevlig dag eller inte.