Facket möter anställda efter terrordådet
Anställda som hamnade mitt i terrorattacken får besök av facket. De lyssnar och informerar om den hjälp butikspersonalen har rätt till.
– De anställda tog ett stort ansvar. De ska vara stolta över sig själva, säger Kim Larsen, verksamhetsassistent på Handels i Stockholm.
Butiksanställda på Drottninggatan och närliggande gator var bland de första att ta hand om flyende människor. De gav dem skydd och lekte med barnen. De var de sista att lämna när polisen väl släppte avspärrningarna.
I går fick de besök av Handels avdelning i Stockholm. För uppmuntran, kärlek och information om vad de har rätt till gällande krishantering och lön.
– Några bröt ihop helt när vi kom. Jag pratade med anställda som tagit hand om unga personer som var i city ensamma. Anställda som själva sett människor flyga i luften, säger Kim Larsen och ögonen blir blanka.
Hans bedömning är att krishanteringen fungerat bra. De stora kedjorna har utarbetade och välfungerande modeller för krishantering. Men även de mindre butikerna har skött detta bra. I det enstaka fall det inte gjort det har Handels agerat, det i egenskap av regionalt skyddsombud.
I dag, onsdag, fortsätter Kim Larsen och hans kollegor att besöka anställda. Fokus är på närliggande gator till Drottninggatan och Mall of Scandinavia, som stängde med anledning av terrorattacken.
Fakta
Detta gäller:
Lön:
Du har rätt till lön för den tiden du var schemalagd – även om butiken var stängd.
Krishantering:
Det är arbetsgivaren som har huvudansvaret för krishanteringen som du har rätt till. För akut hjälp kontakta sjukvården på 1177. Stockholms stad har även öppnat ett krisstödcentrum på Hantverkargatan 3 D.
Får du inte krishantering eller lön eller har frågor kontakta facket, Handels direkt på 0771-666 444
Källa: Handels.
Fakta
Psykologens tips efter en krissituation
- Undvik att isolera dig.
- Sök stöd hos arbetskamrater eller närstående.
- Gå tillbaka till dina vanliga rutiner. Jobba, gå och lägg dig i tid, ät ordentligt.
- Fastna inte i att följa allt på nyheterna eller titta på hemska bilder om och om igen.
- Försök få ner stressnivån. Gör saker du mår bra av, ta en promenad, lyssna på musik eller gör yoga om du tycker om det.
- Har du kunder som frågar om händelsen ska du inte pressa dig själv att prata om du inte vill. Försök att hitta ett vänligt sätt att säga att du inte orkar.
Källa: Kerstin Bergh Johannesson, psykolog på Institutionen för neurovetenskap, katastrofpsykiatri, vid Uppsala Universitet.