Frisörer fick för stor ersättning – stäms
Två frisörer fick för mycket semesterersättning. Facket hävdar att de tog emot pengarna i god tro, men arbetsgivaren har stämt dem för att tvinga dem att betala tillbaka.
När en frisörsalong i Trollhättan bytte ägare 2016 skulle den nya ägaren betala ut innestående semesterersättning till de anställda frisörerna. Arbetsgivaren skickade sms till dem om att beloppet skulle sättas in på deras konton. Några veckor efter utbetalningen upptäckte arbetsgivaren att han glömt att dra av preliminär skatt, och begärde att de anställda skulle betala tillbaka mellanskillnaden. Det rör sig i det ena fallet om cirka 19 000 kronor, och i det andra om 3 700 kronor.
Båda kvinnorna ansåg att de tagit emot pengarna i god tro och därför inte behövde betala tillbaka. De fick stöd av Handels.
– I och med att de fick sms om att beloppet skulle sättas in på deras konto så trodde de förstås att det var rätt när just den summan sedan kom, säger Handels ombudsman Ankie Hedlund som representerade de två frisörerna i både lokal och central förhandling.
Arbetsgivaren hävdar tvärtom att de anställda frisörerna borde ha förstått att ersättningen de fått var för stor.
Med stöd av Sveriges Frisörföretagare har arbetsgivaren nu gått vidare och stämt frisörerna och Handels i Arbetsdomstolen. De kräver att de anställda betalar tillbaka pengarna plus ränta.
Ankie Hedlund kan i dag inte svara på vad som nu händer i ärendet. I sista hand får frågan avgöras i domstolen.
Grundregeln när någon fått för mycket betalt är att pengarna ska betalas tillbaka. Undantag kan dock göras om personen tagit emot och använt pengarna i god tro. Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd förklarar för tidningen Arbetet att det avgörande är om den anställde förstått eller borde ha förstått att det blivit fel.
– Man får titta på om det är väsentligt mycket mer än man brukar få ut, så att man borde ha ringt lönekontoret och frågat om det stämmer, säger Annett Olofsson till Arbetet.