Got Jul i Emmaus Björkås julfönster
Second hand-kedjan Emmaus Björkå tar upp julkampen med NK. – Julskyltningen är någonting vi verkligen satsar på, säger Angelica Norén, som skapat julfönstret på Emmaus Björkå i Malmö.
En skyltning i Emmaus Björkå-tappning betyder alltid politik – men aldrig utan avkall på glamour, design och stil.
– Vi är som vilket detaljhandelsföretag som helst. Vi konkurrerar mer med H&M än med Myrorna. Men vi tar väldigt tydligt ställning politiskt och det funkar väldigt bra. Jag är faktiskt förvånad över att fler inte tar efter, säger Pelle Hällje marknadsansvarig på Emmaus Björkå och en av dem som tagit fram årets julkoncept.
I år kom inspirationen från ihärdigt tv-tittande. Komplicerade familjerelationer. Nödrim och Göteborgsbutikens sju skyltfönster. Resultatet blev: Karaktärer i tv-serien Game of Thrones (GoT) och julklappar med rim utifrån de sju diskrimineringsgrunderna – exempelvis sexuella läggning, etnisk tillhörighet och religion eller annan trosuppfattning.
Till faster Hjördis:
Att du röstar SD och är rasist, är ju både skamligt och trist. Nej julklappar ska du då rakt inga ha, men en peng till asylrättsrörelsen blir bra”.
Emmaus Björkås second-hand butiker i Malmö och i Göteborg kör samma skyltning. I Malmö är det butikskommunikatören Angelica Norén som gestaltat konceptet.
– Jag hade inte sett Games of Thrones. Så jag fick hetstitta för att kunna välja ut vilka karaktärer jag ville ha med.
Valet var enkelt. Sansa Stark. Arya Stark. Melisandre. Brienne of Tarh. Daenerys Targaryen. Margaery Tyrell och så Jon Snow.
– Det var de starka kvinnorna som var mest intressanta.
Till morbror Torsten:
Det har inte varit särskilt kul, att med dig fira jul. Att tvingas sitta i en garderob, för att du är homofob. Årets julklapp det får bli att komma ut. Kom hit om du törs, god jul och gott slut. ”
Allt i skyltfönstret kommer från butiken, det vill säga är varor, prylar och kläder som personer lämnat in. Först trodde Angelica Norén att det skulle bli svårt att få ihop årets tema. Men när hon hittade barskåpet som ser ut som en jordglob visste hon att det skulle bli bra.
– Jag är särskilt förtjust i det. Det gick att bygga scenen runt den. Jag är jättenöjd med hur det blev.
Till Krille och Marianne:
Vad människor tror på det skrämmer er visst. Är man inte som ni är man terrorist. Fake news, flaggor och ”stå upp” i Facebook-flödet. Brunhögern hälsar och tackar för stödet. Julklapp i år blir en självrannsakan för er. Fundera på om er egen tro gör att ni är värda mer.”
Förutom Angelica Norén har Anna Fors som också är visual merchandiser, butikskommunikatör, på Emmaus Björkå och Pelle Hällje arbetat med årets julskyltning.
Fakta
Internationell solidariet och hållbar utveckling
Emmaus Björkå är en ideell organisation som arbetar med internationell solidaritet, hållbar utveckling och socialt ansvarstagande. Organisationen driver även second-hand butiker.
De sju diskrimineringsgrunderna:
Kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.