H&M flaggar för butiksstängningar
Den svenska modejätten presterar sämre än väntat, speciellt på butikssidan. Som resultat flaggar kedjan för butiksstängningar. – Digitaliseringen är en omställning för branschen och den innebär förändringar, säger Yasemin Morell, klubbordförande på H&M Stockholm.
H&M-koncernen fortsatte att växa under förra året, men mindre än man hoppats på. Särskilt under fjärde kvartalet presterade bolaget sämre än väntat. Försäljning minskade under september – november med 2 procent jämfört med samma kvartal året innan.
Särskilt problematiskt är det på butikssidan.
– H&M:s försäljning online och försäljningen för övriga varumärken har varit fortsatt god. Däremot var det ett svagt kvartal för H&M-varumärkets fysiska butiker som påverkades negativt av en fortsatt utmanande marknad med minskad kundtrafik till följd av det skifte branschen genomgår, skriver bolagets vd Karl-Johan Persson i ett pressmeddelande.
För att möta den negativa trenden varnar nu H&M för att man kommer att stänga butiker framöver, samt öppna färre. En annan taktik för att bemöta tappet blir att alltmer integrera de fysiska och digitala butikerna.
H&M själva vill inte svara på hur Sverige påverkas av butiksstängningarna, utan hänvisar till företagets årsrapport som släpps i slutet på januari.
För Yasemin Morell, klubbordförande på H&M i Stockholm är satsningen på digitalisering inte förvånande. Företaget, och branschen i stort, är inne i en förändringsprocess konstaterar hon.
– Onlinehandeln ökar och för många butiksanställda är det så klart en omställning. Men konsumenternas beteende förändras och vi måste finnas där kunden finns, både online och i de fysiska butikerna, säger hon och fortsätter:
– En konsekvens av detta är ju att H&M satsar mer på fullkonceptbutiker, där man både har dam, herr, ungdom, barn och H&M Home.
Under fredagen reagerade marknaden negativt på H&M:s besked, och H&M-aktien sjönk med 15 procent på börsen.