Sälj och service viktigt även i framtidens butik
Hallå där Mats Johansson, trendspanande kompetens- och utbildningsexpert på Handelsrådet.
I april föreläser du på Handelsrådets utbildningsdagar Trendspaning i handeln. Vad är din trendspaning?
– Vi behöver en tydligare kompetensutveckling för dem som arbetar i handeln. Ett livslångt lärande genom yrkesvuxutbildning, lärande i arbetet och andra påfyllnadskurser. Det kommer också finnas många fler vägar in i handeln. Om man ska jobba med delikatesshandel kan det till exempel vara bättre att ha gått Restaurang- och livsmedelsprogrammet på gymnasiet med 400 poäng inom sälj och service, än att ha gått ett vanligt handelsprogram.
Vilka kompetenser kommer framtidens butiksarbetare behöva?
– I och med att kunderna kan googla och läsa sig till mycket information själva vet de ofta redan mycket om produkterna när de kommer till butiken. Då måste säljarna ha en ännu större produktkunskap för att kunna möta det. För att kunderna ska välja att handla i en butik i stället för att klicka på en knapp på nätet, måste butikspersonalen kunna ge ett mervärde. De måste hjälpa kunderna att se sina behov.
Kan du ge ett exempel?
– Jag skulle köpa en kamera. Då hade jag tittat ut tre Sony-varianter som jag läst om. I butiken frågade jag vilken skillnad det var på dem. Först tyckte jag att säljaren var irriterande, för hon svarade inte på mina frågor, utan frågade mig vad jag skulle ha kameran till. Det slutade med att jag gick ut ur butiken med ett annat kameramärke än det jag hade tänkt. Hon fick mig att se användningsområden och saker som jag inte hade tänkt på tidigare. Och hon hade sålt på mig fler grejer som jag inte hade köpt om jag handlat på nätet. För de som jobbar i branschen är det här ingen rocket science. Men det blir viktigare och viktigare i förhållande till andra försäljningskanaler.
Så digitaliseringen kommer göra att personalen jobbar ännu mer med grundstenarna: service och sälj?
– Det är det paradoxala. Det digitala gör att allting förändras, men ändå kommer allt att fortsätta som förr i butikerna. Sälj- och servicekompetens kommer fortsätta att vara det centrala.
Hur ska butiksanställda möta digitaliseringen?
– Jag tror att e-handeln och butikshandeln kommer bli alltmer sömlös. Redan i dag kan man till exempel hjälpa kunden att beställa andra varor och storlekar än som finns i butiken. I framtiden kan vi ha digitala provrum med skärmar där kunden kan se hur plagget passar utan att ta på sig det. I en färgaffär kan kunden se hur färgen skulle passa i den miljö den tänkt sig. Butikspersonalen kommer jobba med det i stället för sådant som kan automatiseras, som att skanna varor.