Anna Westberg är kampanjchef på Skiftet, som har cirka 160 000 medlemmar.

– Det är kul att testa nya sätt att kommunicera och nå ut till människor. Vi motbevisar bilden av vad en folkrörelse ska vara, säger Anna Westberg.

Skiftet har cirka 160 000 aktiva medlemmar. Organisationen jobbar främst med digitala medier för att ta upp olika frågor som medlemmarna vill driva. Det kan vara allt från mer pengar till förlossningsvården till att skydda skogen. Eller som deras nu pågående kampanj – att få massor med människor att mejla socialminister Annika Strandhäll om socialförsäkringen. 

– Vi har ingen partipolitisk koppling men en progressiv profil som innebär att vi tror på alla människors lika värde och en fungerande välfärdsstat. Miljöfrågor är också viktiga.

Anna Westbergs kampanjarbete börjar ofta med en namninsamling. Om den får mycket spridning på sociala medier kan hon gå vidare med en mejlkampanj till makthavare, som den mot Strandhäll, starta en fysisk demonstration, göra en rapport eller få folk att ses över en fika och diskutera frågan. 

Inför valet är Skiftets mål att sjukförsäkring, och att tandvård ska ingå i den vanliga vården, ska bli valfrågor. Speciellt hektiskt är det dock inte på kontoret under ett valår. 

– Vi är duktiga på att planera och lägga upp strategier, säger Anna Westberg.

Hon hamnade på Skiftet på grund av en studentfest. Hon läste Europaprogrammet och träffade en kille som ville att hon skulle börja skriva på sajten Alliansfritt Sverige. 

– Jag tänkte att det var en kul grej och något att ha på cv:t. När sen Alliansfritt lades ner 2014 så startade vi Skiftet. Jag har ingen bakgrund i något politiskt parti utan allt det här är på grund av en bra fest. 

Fakta ANNA WESTBERG

Ålder: 27 år.

Bor: I Stockholm.

Gör: Kampanjchef på Skiftet, vars anställda tillhör Handels. 

Lön: 26 500 kr/mån.

Familj: Lillasyster, mamma och pappa.

Intressen: Vara utomhus, yoga, segla, cykla, teckna och läsa böcker.