Varje dag kommer det in kunder som vill att Settan Rezaei tillfälligt förvarar deras nycklar som kompisen, hantverkaren eller hyresgästen senare ska komma och hämta.

– Vi får in bilnycklar, hemnycklar, you name it! Jag är ganska van vid det, så det känns inte konstigt. Vi har ju öppet dygnet runt och kunderna har förtroende för oss, säger Settan Rezaei och drar ut en låda under kassan.

Hon plockar upp en bilnyckel inlindad i vitt papper där någon skrivit ”Emil” med bläckpenna.

– Det är roligt att de lämnar bilnycklar till oss. En hemnyckel är ju svår att veta var den passar, men en bilnyckel kan man ju gå ut på gatan och klicka på knappen och se vilken det är, säger hon.

Det ligger så gott som alltid minst en nyckel i lådan och väntar på att bli upphämtad. Men numera finns smarta skåp installerade i några 7-Elevenbutiker i Stockholm, där kunderna kan lämna och hämta sina nycklar med hjälp av en app. Tjänsten kostar 29 kronor per dygn eller 199 kronor per månad.

– Jag kommer aldrig säga till en kund att betala för att få sin nyckel vaktad. Men vill de använda skåpen så fine.

Hon tycker ändå att de nya skåpen är bra.

– Ibland är det ju jobbigt att ta emot en nyckel, om det är lång kö till exempel och kunden stannar och småpratar lite. Jag måste hämta papper där borta och penna där och få allting rätt. Namnen är det som binder ihop lämnaren och hämtaren, säger Settan Rezaei.

Själv har hon aldrig lämnat en egen nyckel i en butik. Skulle hon behöva göra det skulle hon använda skåptjänsten, trots att hon inte är särskilt bekväm med appar.

– Jag skulle skämmas lite om jag bad om att få lämna min nyckel i kassan. Det skulle kännas lättare att sköta mig själv med skåpen, säger hon.