Dagarna inleddes med ett invigningstal av Susanna Gideonsson, där hon pratade om att unga inte bara är framtiden utan även finns här och nu. Den första dagen fick de över 70 deltagarna under 30 år byta erfarenheter med varandra, en fördjupning i Handels ungdomspolicy och lära känna varandra. Make-up-artisten Julia Finnström från Estee Lauder Companies i Åhlénshuset i Stockholm är på valträff för första gången. Hon åkte dit ensam från sin arbetsplats.
– Det är väldigt bra stämning här. Jag känner ingen, men träffade en väldigt snäll och trevlig tjej på fikat. Jag sträckte fram handen och hälsade. Det tyckte hon om, för hon var också hit själv, säger Julia Finnström.
På hennes jobb är inte många ungdomar medlemmar i facket. Det gör att många inte vet hur de ska agera i en del situationer, och då kommer de till Julia Finnström och frågar saker.
– Under de här dagarna vill jag lära mig mer om hur man kan ta politiken till arbetsplatsen och inspirera andra att engagera sig i facket. Ju mer kunskap man har, desto lättare blir det att prata om, säger hon.
Under dagarna får deltagarna lyssna på och ha workshops med både fackliga representanter och politiker. Bland annat i en valmiddag med arbetsmarknads- och etableringsministern Ylva Johansson (S), förbundsordföranden Philip Botström (SSU) och partiledaren Jonas Sjöstedt (V). På måndagskvällen delade Handels dessutom ut sitt idéstipendium.
– Vi har fått många jättebra nomineringar. Alla avdelningar har bedrivit bra ungdomsverksamhet. De har sett vad som händer lokalt och försökt göra Handels till en del av det, säger ungdomssekreteraren Lizette Nilsson som skrivit motiveringen och ordnat valträffen.
Med motiveringen ”Genom kamratskap och nytänkande och för en god idé med hjärtat på rätt plats där de lyckats sätta en av Handels viktigaste värdegrunder i fokus: alla människors lika värde” fick avdelning 29 i Umeå stipendiet på 10 000 kronor. Det för deras insamling till Musikhjälpen och att ha samlat ihop julklappar till kvinnojourer.
– Vi är jätteglada och det kändes bra att få en chans till att berätta vad vi gjort och inspirera andra ungdomsaktiva att göra liknande saker i Handels namn. Det är även för oss en jätterolig morot. Det här ger oss ännu mer energi att vara kreativa och skapa nya mötesplatser, säger ungdomsansvariga Helena Forsgren på avdelning 29.
Avdelningen har ännu inte bestämt vad de ska göra för pengarna. Men det lutar åt en teambuilding-aktivitet som forsränning eller en resa.
Handels idéstipendium...
...delas ut varje vår och ska stimulera till en framgångsrik ungdomsverksamhet. Nya eller gamla idéer och metoder spelar ingen roll. Stipendievinnarna väljer själva vad de vill använda pengarna till.