Självskanning sprider sig utanför mataffären
Allt fler butiker börjar använda självskanningssystem. I Stockholm har bland andra BR och Lagerhaus nu skaffat det.
Oftast är det matbutiker som har självskanningssystem, där kunden själv skannar produkten och betalar. Men nu börjar fler butiker använda det, till exempel Lagerhaus och BR på Drottninggatan i Stockholm. Tanken är att systemet ska underlätta för kunderna.
– Det är företaget som har infört det för att underlätta för kunden, och det underlättar vårt arbete för att vi kan ha mer tid på golvet och hjälpa kunden, säger Olivia Olausson som jobbar på Lagerhaus.
Olivia Olausson menar vidare att det nya systemet har tagits emot väldigt positivt och kunderna börjar bli mer vana vid det.
Lagerhaus-butiken ska använda självskanningssystemet framöver.
En annan butik som också börjat använda självskanning är BR Drottninggatan. Det är än så länge enbart på test. Samma tanke gäller där.
Hur kommer det sig att ni börjar använda självskanningssystem?
– För att få mer personal på golvet. Vi ville öka kundserviceupplevelsen, säger Aida Isakovic, biträdande butikschef.
Även om självskanningen på BR inte har fungerat helt perfekt menar Aida Isakovic att det börjar bli bättre. Kunderna är också positiva till det nya systemet.
Hur länge tänker ni ha det?
– Jag vet inte om vi kommer att ha det till jul, men kanske månaden ut.
Andra butiker som också använder systemet är Zara Drottninggatan och H&M Täby.
– Syftet med testet är att ge våra kunder förbättrad service genom att erbjuda dem flera sätt att betala och förkorta tiden man som kund eventuellt tillbringar i kassakön, säger H&M:s presskontakt Amanda Larsson till Market.