Klimatångest bakom Årets julklapp
Du kan slippa julruschen och ändå ge årets julklapp. Den kan nämligen finnas hemma i din garderob. Men handeln kan vara lugn. Årets julklapp har ett högt försäljningsvärde, menar Handelns utredningsinstitut.
I dag, mitt i den hysteriska Black Friday-rean, presenterades Årets julklapp – det återvunna plagget. Plagget som antingen är gjort av återvunnet material eller som är begagnat a lá second hand.
– Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör. Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan, säger Jonas Arnberg, vd på HUI research i ett pressmeddelande.
Ska representera tiden vi lever i
Tre kriterier är avgörande när HUI research tar fram Årets julklapp. Det återvunna plagget lever upp till alla, menar HUI.
- Ska ha ett högt försäljningsvärde: I framtiden kommer plagg av återvunna material utgöra en betydande del av modehandeln.
- Ska ha fått ett nyväckt intresse under året: Hälften av befolkningen känner klimatångest. En vecka före valet var miljö och klimat den enskilt viktigaste frågan för väljarna.
- Ska representera tiden vi lever i: Allt fler efterfrågar hållbara varor, förväntar sig att veta hur och var varor är producerade och vill kunna göra ställningstagande och klimatsmarta val.
Årets julklapp har delats ut sedan 1988, då bakmaskinen vann. Även förra året var temat klimat. Då utsågs elcykeln till årets julklapp.
Motivering till Årets julklapp 2018
"Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.
Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion."
Hela listan: Tidigare års julklappar
2017: Elcykeln
2016: VR-glasögonen
2015: Robotdammsugaren
2014: Aktivitetsarmbandet
2013: Råsaftcentrifugen
2012: Hörlurarna
2011: Den färdigpackade matkassen
2010: Surfplattan
2009: Spikmattan
2008: En upplevelse
2007: GPS-mottagaren
2006: Ljudboken
2005: Ett pokerset
2004: Den platta tv:n
2003: Mössan
2002: Kokboken
2001: Verktyget
2000: Dvd-spelaren
1999: Boken
1998: Dataspelet
1997: Det elektroniska husdjuret
1996: Internetpaketet
1995: Cd-skivan
1994: Mobiltelefonen
1993: En doft (parfym)
1992: TV-spelet
1991: CD-spelaren
1990: Woken
1989: Videokameran
1988: Bakmaskin