Martina frontar Lindex 8 mars-kampanj
Hallå där Martina Axhall, visual merchandiser på Lindex i Göteborg! Hon är en av frontfigurerna i Lindex 8 mars-kampanj där en del av intäkterna går till rent vatten.
Berätta om dig själv och varför du deltar i kampanjen?
– Jag har vuxit upp på Lindex och arbetat här halva livet. Det började med praktik redan på högstadiet. Anledningen till att jag är med är att min butik blev tillfrågad helt enkelt. Det är inget man får göra annars så det var roligt att vara med. Det är lite olika team med på bilderna. På den jag är med i är det jag och min butikschef. De andra är från huvudkontoret.
Beskriv upplevelsen!
– Ovant! Men jättekul. Vi jobbar ju dagligen med kampanjer och i mitt jobb som visual ingår ju detta så det var intressant att se hur det går till när man plåtar. Lindex har en jättefin studio här i Göteborg som vi var i.
8 mars är i mångt och mycket en politisk dag. Nu skänker Lindex 10 procent av intäkterna under dagen till Wateraid. Hur tänker du kring att man använder en sådan dag i en kommersiell kampanj?
– För mig känns det naturligt. Det är överhängande kvinnor som jobbar här, både i butik och på huvudkontoret. Våra kunder är majoritet kvinnor och vi säljer främst kvinnokläder.
– Lindex är duktiga på att hela vägen försöka stärka kvinnan. Även i fabrikerna där våra kläder tillverkas försöker man få till schysta villkor och drägliga löner.
Vad betyder 8 mars för dig personligen?
– Det är en viktig dag. Det känns bra att reflektera över hur långt vi som kvinnor har kommit i kampen för jämställdhet. Samtidigt är det en dag för att belysa det som finns kvar att göra.
Ska du göra något särskilt på dagen?
– Det bli jobb! Vi har lite filmklipp från kampanjen på en storbildskärm här inne i butiken där vi är med. Så det känns pepp. Sen ska vi ha frukost på jobbet för att fira.
Vill lyfta systerskapet
Under veckan som lett fram till Internationella kvinnodagen har Lindex lyft fram sina kvinnliga medarbetare i en kampanj. Syftet är att lyfta systerskapet på Lindex.
10 procent av intäkterna under dagen doneras till organisationen Wateraid som arbetar med att ge kvinnor världen över tillgång till rent vatten och sanitet.