Handels bättrar på sitt rykte – men slås av Svensk Handel
Förtroendet för Handels ökar, men motparten Svensk Handel har fortsatt högre trovärdighet bland allmänheten. Det visar en ny undersökning av Sifo.
Efter en nedgång i fjol ökar Handels återigen till +25 i Kantar Sifos årliga anseendeindex, som mäter allmänhetens förtroende för organisationer. Trots ökningen fortsätter facket att ligga bakom arbetsgivarorganisationen Svensk Handel som får +31. Båda har lägre anseende än snittet bland de intresseorganisationer som är med i undersökningen.
För att komma högt är det viktigt att folk har koll på organisationen. Ju fler som känner till den, desto fler gillar den också enligt Kantar Sifo. De som ligger bäst till har även en hög trovärdighet i media och folk anser att organisationen fyller en viktig funktion för sina medlemmar.
De fick högst poäng
Friluftsfrämjandet toppar listan med +68. Naturskyddsföreningen och Hörselskadades riksförbund kommer strax efter. Bland fackliga organisationer ligger Jusek och centralorganisationen Saco högst.
Klart lägst anseende har Kommunal (+4), som återhämtar sig efter den så kallade Kommunalskandalen för tre år sedan. Årets ras står fackförbundet Ledarna för, efter Aftonbladets avslöjande om att ledningen åkt på lyxresor och bjudit anhöriga på semester för fackets pengar. Förra året hade Ledarna +37 och i år +27.
Kantar Sifos Anseendeindex
Varje år rankar Kantar Sifo ett urval av organisationer utifrån allmänhetens förtroende. I år är 35 stycken med på listan.
Handels hamnade på plats 29 av 35, medan Svensk Handel intog plats 22.
Indexet kan som lägst vara -65 och som högst +135.
Drygt 5 000 personer intervjuades. De svarade på frågor som om organisationer är trovärdiga i media, har synliga ledningar och driver aktuella och viktiga frågor.