Årets butikssäljare: Jag berättar historier
Emelie Rommedahl, som jobbar på The body shop i centrala Stockholm, gillar att berätta en historia. Nu har hon utsetts till årets butikssäljare på handelsgalan Retail Awards.
Grattis! Hur känns det?
– Tack, det känns overkligt men samtidigt jätteroligt! Jag har inte förstått hur stort det är.
Varför vinner du?
– Jag har tänkt mycket på det. Alla säljer ju olika, men varför jag tror att jag har mycket stammisar och att det har gått bra för mig är nog för att jag säljer ärligt. Jag är inte en säljare som bara prackar på saker. Jag lyssnar på vad kunderna behöver och ger dem tid.
Jag berättar en historia som jag inte tror kunden hör på så många ställen.
Enligt juryns motivering vittnar kunder och kollegor om en ”sällsynt serviceupplevelse”?
– Jag tror det kan vara att jag ger ”testers” och pratar om företaget bakom produkterna. Jag säljer inte bara en produkt genom att säga att den är bra, utan ger bakgrunden också. Jag berättar en historia som jag inte tror kunden hör på så många ställen.
Var kommer din inspiration ifrån?
– Jag har varit intresserad av företaget länge och velat jobba på The body shop sen jag var liten. Sen har de i alla år haft kampanjer som drivit på förändring. Senast hade vi en om ”animal testing” och globalt fick vi ihop åtta miljoner namnunderskrifter för att stoppa det. Jag är stolt över det.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Lite klyschigt kanske, men det är att träffa människor. Speciellt här på Drottninggatan, för att det är så olika typer av människor. Det är inte bara en kundkrets utan även turister från hela världen, det är superspännande. Man lär sig mycket som sig själv och hur man bemöter andra människor.
Retail Awards
Handelsgalan Retail Awards anordnas årligen av tidningen Market och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.
Juryns motivering: ”Med stort engagemang och passion för The Body Shop och dess värderingar samt en osedvanlig produktkunskap möter Emelie Rommedahl sina kunder. Hon har stort fokus på att vara lyhörd för kundens behöv och föreslå produkter som passar just den person som hon har framför sig. Kunderna, och kollegorna, vittnar om en sällsynt serviceupplevelse och många blir stamkunder i butiken. Även utanför butiken kämpar Emilie för varumärket. Många hyllor gar gapat tomma sedan hon på sociala medier förordat en viss produkt i sortimentet.”