Sedan 1995 har Handels haft värvningskampanj under vecka 6 varje år, så även förra veckan. Lagom till att avtalsrörelsen börjar hetta till ser det ut som att årets upplaga går mot en all time high.

Enligt Tommy Manninen, ansvarig ombudsman för medlemsutveckling, ligger man nu på totalt 711 värvade medlemmar. Och då har inte alla avdelningar rapporterat in sina slutsiffror än.

– Det är förstås väldigt glädjande. Det ger självförtroende till organisationen, säger han.

Tydliga avtalskrav hjälper

Skickliga värvare och ett tydligt arbete med sociala medier ser han som delförklaringar. Han tror också årets kampanj främjats av att Handels och Svensk Handel precis växlat avtalskrav.

När lön och villkor är på agendan är ribban för att gå med i facket helt enkelt lägre.

Nu har det bara varit fokus på avtalsrörelsen vilket gör det tydligt vad vi vill och vad arbetsgivarna vill.

Tommy Manninen, Handels.

– Under tidigare värvningsveckor har vi kanske varit mer allmänna. Nu har det bara varit fokus på avtalsrörelsen vilket gör det tydligt vad vi vill och vad arbetsgivarna vill.

Tommy Manninen, ombudsman för medlemsutveckling på Handels.

Växjö leder ligan

En avdelning som sticker ut är Växjö. De har lyckats få hela 119 stycken handelsanställda att skriva på medlemspapprena, nära dubbelt så många som avdelningen normalt värvar.

– Många avdelningar gör bra ifrån sig, men Växjö sticker helt klart ut. Det gjorde dem även under höstens värvningskampanj, säger Tommy Manninen.