Nästan längst ner i mitten hittar Linda Nyhem och Leif Erlandsson den sorts fasadvirke som behöver fyllas på i virkeshallen. Dags att börja lyfta brädor.

Det är svalt och skönt inne i XL-bygg på årets första sommarvarma dag i Ljusdal. Dörren står på vid gavel och solen når nästan ända fram till grillarna som visar upp sig precis innanför entrén. Om det inte vore för handspriten och skyltarna om att hålla avstånd hade det kunnat vara en helt vanlig försommardag i butiken.

– De första två veckorna efter att corona kom till Sverige var det lite tomt. Efter det har vi haft jättebra försäljning. Många köper färg och sådant som de kan göra själva utan snickare, säger butikssäljaren Linda Nyhem.

Längst in i butiken ställer Linda en sista grön, legoliknande burk med storsäljande skruvar på plats i den spotlightbelysta hyllan. Hit når inte solens strålar. Men de skymtar i de små fönstren uppe vid taket på den gamla fabrikslokalen.

Kunderna rädda för smitta

Alla kunder vågar sig dock inte in på grund av rädsla för smitta. När en äldre man ringde till butiken, plockade Linda Nyhem helt enkelt ihop hans order medan mannen satt utanför och väntade på en bänk. Det var en mycket tacksam man som sedan swishade till kassan.

Det är sådana tillfällen som är det bästa med jobbet, tycker Linda Nyhem. 

Coronapandemin verkar ha gett folk tid och lust att renovera hemma. Det märks bland annat på XL-byggs golvlister som går åt snabbare än vanligt. – Lister klarar de flesta av att sätta dit själva, säger Linda Nyhem.

– Jag blir lycklig när jag ser att kunden är glad och nöjd. Och då blir jag ännu mer entusiastisk och positiv när jag hjälper nästa kund, som då också blir glad. Glädje smittar av sig, helt klart, säger hon. 

Snickarna kommer som vanligt, det är många nybyggen på gång i grannorten Järvsö, så de kan jobba utan att behöva gå hem till folk. De tar sitt morgonkaffe i butikens femtiotalsinspirerade fikaplats, intill vd:ns rosa amerikanare som blänker, mitt bland färgburkar och verktyg.

Cadillacen är ett turistmål

Tack vare Cadillacen är XL-bygg i Ljusdal också ett turistmål. Bilen är nämligen med i några av humorgruppen Småstadslivs sketcher på Youtube. De har spelat in flera filmer i butiken och fans från när och fjärran kommer dit för att fotografera. 

– För kanske tre år sedan kom ett par på motorcykel från Malmö. De tog omvägen via Ljusdal bara för att få se butiken och bilen. De köpte inget, men tog bilder. Det tyckte jag var häftigt, säger Linda Nyhem. 

Butikens dragplåster: En stor Cadillac vid fiket har blivit stjärna på Youtube och många vill provsitta.

Ett par rader från det rosa dragplåstret gapar hyllorna tomma. Munskydd, handskar och skyddsglasögon är slut sedan länge och kommer inte in igen förrän i september.

Bakom kassadisken står Helen Svensson och Einar Larsson. De tycker att kunderna verkar ta tag i sådant som de annars hade skjutit på, eftersom de inte kan åka bort på semester.

Lätt att glömma avståndet

Stamkunden Stickan kommer in i en nött XL-bygg-T-shirt. Han och Helen skojar med varandra när hon hjälper honom hitta sin vara. De kommer på sig själva med att lägga armarna om varandras axlar medan de går. 

– Nej, P-A! Nu gjorde vi ju fel – vi skulle ju ha vänt plasten med loggan uppåt nu när vi blir fotograferade!, säger Leif Erlandsson (till höger)
och skrattar med kollegan Per-Anders Pahlbäck efter att den sista remmen dragits åt runt brädorna som en kund beställt.

– Det är så lätt att glömma, säger Helen Svensson medan de släpper taget om varandra och återgår till det nya normala: avstånd.  

– På ett sätt är det väl bra om de nya rutinerna hänger kvar. Då blir det färre magsjukor och influensor. Men vi har kunder som man får kramar av, och det vill vi inte vara utan, säger hon när Stickan har lämnat butiken. 

Många kunder tar av handspriten som står i entrén, lägger Einar Larsson märke till från sin plats bakom den breda kassadisken. Han har precis börjat sommarjobba i butiken och är inte orolig för att jobba med potentiella smittbärare. 

– Inte för egen del i alla fall. Det jag är rädd för är att smitta någon som kan bli riktigt sjuk. Så jag träffar inte min farmor och farfar nu. Men morfar jobbar här, så honom träffar jag ju då och då, han kommer in i butiken ibland och säger hej.

Morfar Per-Anders Pahlbäck, eller P-A som alla kallar honom, jobbar i virkeshallen. Han har just lastat en beställning med fasadvirke på en vagn när en kund ber om att få en trallbräda sågad i tre delar.

– En del kunder kommer väldigt nära. Häromveckan hostade en dam en kollega rakt i ansiktet. Hon hostade hela tiden, överallt. Det var lite obehagligt, säger Per-Anders Pahlbäck och tar fram tumstocken. 

Han mäter, sågar av en tredjedel, lägger den ovanpå den längre delen och sågar igen. Sågen surrar snabbt i hans vana händer. Sedan försöker han räcka över trallbitarna och samtidigt stå så långt från kunden som möjligt.

Krävs en traktor

Trallvirke och golvlister är några av storsäljarna denna coronavår. Träet kan bli krokigt av fukt, därför förvaras brädor och lister inomhus. Men allt får inte plats. En bit bakom de gamla fabrikslokalerna ligger baklagret, som har himlen som tak. Där går Leif Erlandsson mellan travar av brädor under gula presenningar. Nu letar han efter vitt, mellanstruket panelvirke.

– Har man tur ligger det man ska ha längst ut, men ofta måste man lyfta bort en massa för att komma åt det, säger han.

Så även denna gång. En liten truck räcker inte till för att flytta virkeshögarna, här krävs en traktor. Det har Leif Erlandsson ingenting emot.

– När någon frågar efter mig brukar kollegorna säga att jag är ute i kontoret – alltså traktorn. I den får jag egentid och det är roligt att köra. Jag gillar allt som brummar, vet du, säger han och skrattar. 

Leif Erlandssons ”kontor”, som hans kollegor kallar det. Med traktorn flyttar han undan virkeshögar för att komma åt bakom.

Mellanstruket virke av det slag han ska plocka fram är en storsäljare. I år går det åt mer än vanligt, upplever Leif Erlandsson.

– Vår träleverentör Valbo trä har ökat omsättningen med 30–40 procent på grund av corona. De har fullt sjå att hinna med allt. Det märks att folk är hemma och lägger pengarna på en altan i stället för en semesterresa, säger han.

När någon frågar efter mig brukar kollegorna säga att jag är ute i kontoret – alltså traktorn. I den får jag egentid och det är roligt att köra. Jag gillar allt som brummar, vet du

Det kommer han också att göra, fast det var planerat. Hela förra sommaren byggde han hus och denna ska han bygga en altan till huset. I hans mobil finns många bilder av en enplansvilla i rött med grå knutar. Från altanen kommer han att kunna blicka ut över både sjö och hälsingeberg. 

 – Att bygga sitt eget hus gör man once in a lifetime, säger Leif Erlandsson.

Han kliver upp i traktorn och börjar flytta pallar med virke. Efter fyra-fem vändor når han äntligen det vitmålade virket.

– Det bästa med jobbet är att det är så varierat. Och man träffar många olika människor hela tiden. Dagarna går fort, säger Leif Erlandsson.

Linda Nyhem trivs på jobbet.

Kollegorna inomhus håller med. 

– Som Helen brukar säga: Våra kunder är alltid så nöjda och glada. Jämt. Det gör att man har roligt på jobbet varje dag, säger Linda Nyhem. 

Storsäljare i coronatid

Detta säljer XL-bygg mest av nu:

Målarfärg. Vanligaste nyanserna är rött och grått.

Skruv. För alla möjliga renoveringar. 

Trallvirke. Impregnerat trä för altanbyggarnas högsäsong.

Trallolja. Är en ”superstorsäljare”. Den kan brytas med färg till önskad nyans.

Golvlister. Enkelt att sätta dit själv hemma. 

Grillar. Går alltid åt under sommarsäsongen. 

Bygghandelns blomstringstid

Försäljningen av byggmaterial ökade med 14 procent i april i år jämfört med april förra året, visar statistik från Byggmaterialhandlarna och HUI research.

– Bygghandeln har klarat sig väldigt bra jämfört med många andra i handeln. Många jobbar hemifrån eller är permitterade och ser vad de vill och behöver fixa till hemma, säger Monica Björk, vd för branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.

Störst tillväxt hade handlarna i mellersta och norra Sverige, medan försäljningen i Stockholmsregionen var något svagare än vanligt.

Monica Björk är övertygad om att försäljningen kommer att gå bra även i sommar:

– Däremot känns hösten osäker. Med konjunkturnedgången och fler arbetslösa kommer även byggmaterialhandeln att påverkas.