Kränkningar och panikångest – Icabutik beskylls för usel arbetsmiljö
Kränkande kommentarer mot personalen framför kunder. Gråt, panikångest och så hög arbetsbelastning att man inte hinner ta rast. Det anklagas en Ica Supermarket-butik i Lerum utanför Göteborg för.
Det var tidigare i somras som anställda på Ica Supermarket Servett i Lerum utanför Göteborg slog larm till den lokala Handels-avdelningen. Arbetsmiljön hade då under en längre tid varit väldigt ansträngd.
– Vi hade ett möte och gick igenom vad som hade hänt. De ville inte ses på arbetsplatsen. Det handlar om en slimmad organisation där det har förekommit kränkningar, säger Henry Andersson, ombudsman och regionalt skyddsombud på Handels i Göteborg till Handelsnytt.
Kräkts för att de mått så dåligt
Under mötet framkom att personal gråtit på vägen hem efter jobbet. Detta på grund av ett högt arbetstempo och en kultur där chefer fäller kränkande kommenterar om anställda framför kunder. Några anställda har mått så dåligt att de fått panikångestattacker och till och med kräkts.
– Jag ser det här som allvarligt. Personalen har inte blivit behandlade bra. De mår dåligt och är väldigt stressade, säger Henry Andersson.
Jag ser det här som allvarligt. Personalen har inte blivit behandlade bra.
Efter mötet har en dialog förts med handlare och butikschef. Henry Andersson har bland annat ställt krav på riskbedömning, att ledningen ska ta fram en åtgärdsplan mot kränkande särbehandling samt att man ska ta hjälp av företagshälsovård. En anmälan har också skickats in till Arbetsmiljöverket.
Inte nöjd med butikens svar
Butiken har kommit med svar och dragit igång en rad åtgärder. Till exempel har en handlingsplan kring organisatorisk och social arbetsmiljö tagits fram. Men Henry Andersson är ändå inte helt nöjd.
– Jag skrev en väldigt omfattande anmälan till Arbetsmiljöverket. Jag tycker inte att butiksledningen svarar upp till den tillräckligt bra. Detta måste utredas ordentligt och därför vill jag att Arbetsmiljöverket nu går in och granskar situationen.
Handlare: ”Trygg med att vi inte gjort fel”
Joacim Folme är handlare på Ica Supermarket Servett. Han anser att butiken och ledningen inte begått några fel.
– Jag känner verkligen inte igen mig i det som sägs. För cirka ett år sedan gjorde vi en väldigt stor omorganisation med fokus på struktur och arbetsmiljö. I samband med detta annonserades även att flera avdelningar skulle försvinna, bland annat förbutik och kontor, skriver han i ett mejl till Handelsnytt.
Jag är som sagt väldigt trygg i att vi inte gjort något fel och jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Handels kring arbetsmiljöfrågor.
Tvärtom känner han sig trygg med arbetsmiljön och hur arbetsmiljöarbetet fungerar.
– Vi kommer att fortsätta vårt arbete kring arbetsmiljö, som bland annat inkluderar medarbetarsamtal, OSA, enkäter och arbetsmiljöworkshops med medarbetarna där vi gemensamt sätter mål, skriver Joacim Folme och avslutar:
– Jag tycker att det är bra att Handels har aktiva och lyhörda ombudsmän som vill skapa förbättring för sina medlemmar. Jag är som sagt väldigt trygg i att vi inte gjort något fel och jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Handels kring arbetsmiljöfrågor.
Fakta: 6:6 a-anmälan
För att komma till rätta med arbetsmiljöproblem kan skyddsombud skriva en begäran om åtgärder till arbetsgivaren.
Agerar inte arbetsgivaren eller lämnar ett otillräckligt svar kan skyddsombudet sedan vända sig till Arbetsmiljöverket för beslut.