Det är inte vilket företag som helst som håller på att flytta in i en lagerlokal utanför Eskilstuna och inom kort kopplar upp en svensk sajt på nätet. Den amerikanska e-handelsgiganten Amazon omsätter tre gånger mer än hela svenska detaljhandeln. I USA och Tyskland sker nästan hälften av all e-handel via Amazon. Intåget i Sverige väntas skörda offer, både bland e-handlare och butiker. Böcker, elektronik och leksaker drabbas särskilt hårt, enligt Handelsrådet.

– Amazon har muskler nog at slå ut hela svenska handeln om de skulle vilja, säger Jonas Arnberg, vd på analysföretaget HUI.

Jonas Arnberg är vd på analysföretaget HUI Research, som ägs av Svensk Handel.

”Fysiska handeln förlorare”

Det tror han inte kommer att ske, men han spår att utvecklingen mot digitalisering och lågpris kommer att accelerera i och med Amazons etablering.

– Förlorare blir den fysiska handeln, särskilt ett mellanskikt med halvdant utbud, prissättning och service. Den som vill överleva måste bli bra på det som Amazon inte är bra på: service, upplevelse, prova kläder.

I Amazons bästa grenar ligger de flesta konkurrenter långt efter: att analysera data om kunderna för att förstå vad de vill ha, knyta dem till sig med attraktiva lojalitetsprogram, och effektivisera logistiken med robotteknik.

Jag har hört vittnesmål om hur Amazonanställda känner sig behandlade som robotar och tvingas kissa i en pet-flaska för att de inte hinner gå på toa

Linda Palmetzhofer

Svenska modellen utmanas

Men det är inte bara handelsföretag som utmanas av den amerikanska jätten. Hela den svenska modellen med kollektivavtal och samarbete mellan fack och arbetsgivare står på spel. Amazon har på flera håll kritiserats för dåliga arbetsvillkor, motstånd mot facket och vägran att teckna kollektivavtal.

– Jag har hört vittnesmål om hur Amazonanställda känner sig behandlade som robotar och tvingas kissa i en pet-flaska för att de inte hinner gå på toa, säger Handels ordförande Linda Palmetzhofer.

Linda Palmetzhofer, Handels ordförande.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet (28/7) skrev hon tillsammans med fyra andra fackliga ledare att Amazon är välkomna till Sverige – på villkor att de är beredda att teckna kollektivavtal och bli en del av den svenska modellen. Linda Palmetzhofer pekar på att Handels tidigare förmått internationella jättar att anpassa sig till svenska förhållanden, som när japanska modekedjan Uniqlo tecknade kollektivavtal 2018. Fackliga veteraner talar nostalgiskt om när Handels 1995 tvingade leksakskedjan Toys R Us att teckna kollektivavtal efter tre månaders strejk och sympatiåtgärder från andra fackförbund.

Långt ifrån genomorganiserad bransch

Då var det en stor butikskedja som ville etablera sig på en marknad där alla konkurrenter hade kollektivavtal. Riktigt så ser inte den svenska e-handeln ut i dag. Under ett flerårigt projekt har Handels visserligen höjt den fackliga organisationsgraden och förmått flera av de ledande e-handelsföretagen i Sverige att teckna kollektivavtal. Det nya lager- och e-handelsavtal som skapades 2017 har välkomnats av många arbetsgivare, men ännu är branschen långt ifrån genomorganiserad. Granne med det nya Amazonlagret i Eskilstuna logistikpark ligger Sportamore, Nordens största sporthandel på nätet med över 150 anställda. Trots ihärdiga försök har Handels inte lyckats få ledningens signaturer på ett kollektivavtal.

JÄTTELAGRET KAN VÄXA. Amazons lager i Eskilstuna logistikpark upptar till en början hälften av en 30 000 kvadratmeter stor lagerbyggnad (bilden). Fastighetsägaren har redan börjat bygga ut den med 15 000 kvadratmeter och lovar att anläggningen kan växa ytterligare i framtiden. Konkurrenten Zalandos lager i Brunna utanför Stockholm är som jämförelse 60 000 kvadratmeter (drygt åtta fotbollsplaner). Vid båda e-handelslagren sköts driften av logistikföretag som har kollektivavtal med Transportfacket.

Kanske är det rent av en fördel att det inte är Handels som har uppgiften att organisera de anställda vid Amazonlagret och försöka få till ett kollektivavtal. Driften ska nämligen skötas av det tyska logistikföretaget Kuehne Nagel, som i Sverige är medlem i Transportföretagen. Deras kollektivavtal med Transportfacket gäller automatiskt på företagets anläggningar i Sverige. Transports ordförande Tonmy Wreeth säger till Handelsnytt att Kuehne Nagel varken är bättre eller sämre än andra logistikföretag på att följa avtalet och respektera fackliga rättigheter. Frågan är dock hur samarbetet kommer att gå på Amazons lager.

Tommy Wreeth, Transports ordförande.

– Det jag är orolig för är vilka villkor som finns i avtalet mellan Kuehne Nagel och Amazon. Hur mycket får Kuehne styra och hur mycket styr Amazon? Det vet vi inte i dag, säger Tommy Wreeth.

Det är viktigt att vi i facket agerar tillsammans – då är vi som starkast

Linda Palmetzhofer

Amazonetableringen ser ut att befästa mönstret att stora e-handelslager driftas av logistikföretag som har kollektivavtal med Transport. Samma lösning har bland andra Zalando och Boozt. Linda Palmetzhofer vill tona ner risken för att handeln håller på att flyttas till arenor där Handels inte är med.

– Det är alltid bra att det finns kollektivavtal. Sen får vi diskutera med Transport vilket avtal som ska tillämpas på sikt. Det är viktigt att vi i facket agerar tillsammans – då är vi som starkast, säger hon.

300 personer i tvåskift

Kuehne Nagels kommunikationschef skriver i mejl till Handelsnytt att företaget sedan länge har goda relationer med facket, men avslöjar inga detaljer. Transport har dock fått veta att Eskilstunalagret ska bemannas med cirka 300 personer i tvåskift och att verksamheten ska starta i september/oktober.

Huvudaktören, Amazon, säger ingenting alls utöver det pressmeddelande som i början av augusti tillkännagav lanseringen av en svensk sajt. ”Vi återkommer med mer information när vi närmar oss lansering” skriver Amazons svenska presskontakt.

Många, både inom handeln och fackföreningsrörelsen, väntar spänt på gigantens nästa steg.

En kollossal 26-åring

Amazon grundes 1994 i Seattle, USA, och tävlar med kinesiska Alibaba om positionen som världens största e-handelsplattform.

Amazon har i dag 840 000 anställda och omsatte förra året 280 miljarder dollar. Tillväxten första kvartalet i år var 26 procent.

I USA sker nära hälften av all e-handel via Amazon. Nästan lika dominerande är de i Tyskland.

På Amazons plattform säljs både företagets egna varor och varor från oberoende säljare. Just nu söker Amazon svenska företag som vill sälja via Amazon.

Förutom e-handel erbjuder Amazon bland annat molntjänster. Serverhallar finns eller byggs i Västerås, Eskilstuna och Katrineholm. 

Amazon står även bakom läsplattan Kindle, den smarta högtalaren Echo (Alexa) och strömningstjänsten Prime Video.

Är du orolig för Amazons intåg i Sverige?

Göran Skoglund Butikssäljare på Akademibokhandeln

– Vi har pratat om det på jobbet. En del är mer oroliga än andra. Det är ju ingen som riktigt vet hur det kommer att bli. Jag har lyssnat på vad olika experter sagt och så. Personligen är jag inte superorolig i det här stadiet. Men det är klart, Amazon har ju dominerat när de rullat ut i andra länder. Men vi har en etablerad näthandel och som jag uppfattar det en lojal kundkrets och kundklubb. Vi ordnar ju också exempelvis författarträffar, ger tips och personlig service i butikerna. Nu har ju våra populära författarträffar tvingats till Corona-uppehåll sedan i mars men kommer tillbaka i mindre, anpassad skala i september. Jag kommer ihåg när en Adlibris-butik flyttade in tvärs över gatan och det blev ett priskrig mellan oss, men det har lugnat ner sig nu. Fast Amazon är ju mycket större och kommer nog att märkas mer, i varje fall inom näthandeln. Och sen är man ju lite orolig för vad man hört om deras personalpolitik och hur de ställer sig till den fackliga verksamheten.  Men man får väl vänta och se, helt enkelt.

Bild: Privat

Ulf Davidsson Lagerarbetare på Nelly

– Jag hoppas verkligen att Amazon tecknar kollektivavtal! Det är oerhört viktigt. Personligen
kommer jag inte beröras då jag snart ska sluta jobba inom handeln. Men jag tänker på mina kollegor. Amazon har
slagit ut konkurrenter i andra länder och de etablerar sig i Sverige för att ta marknadsandelar här. De kan
pressa priserna och det finns redan en prispress. Många handlar när det är extrapris och inte till ordinarie pris.
Det pressar marginalerna för företagen och de anställda måste göra mer på kortare tid. Det blir en väldig stress. Jag tror att Amazon kommer att slå ut de mindre företagen.

Bild: Privat

Charlotte Hall Butikssäljare på Media Markt

– Vi har inte pratat om det på jobbet. Jag tror inte att det kommer att påverka oss så himla mycket. E-handel påverkar ju redan i dag branschen. De som handlar på Amazon har nog redan valt vad de ska ha, så de som köper hemelektronik gör nog inte det på Amazon. Jag vet inte hur stor del av sitt sortiment som Amazon kommer att ha i Sverige. Men man ska alltid vara försiktig. Det återstår att se hur mycket de kommer att påverka.

Enkät: Lisa Berthelson

Bild: Privat