Fortsatt tufft för modehandeln
Kräftgången för modehandeln fortsätter. Under augusti backade försäljningen i branschen med nära 18 procent jämfört med samma månad förra året. Men från Handels sida ser man också positiva tecken.
Siffrorna kommer från svensk Handels Stilindex som mäter den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel. De visar att försäljningen i augusti minskade med nästan en femtedel jämfört med samma period förra året. Vad gäller skoförsäljning går det ännu värre. Där är tappet 26,6 procent för augusti månad.
Svensk Handel talar nu om drastiska tapp.
– Sedan coronapandemin slog till har stora delar av modebranschen haft ett nattsvart halvår, återhämtningen går långsamt och många kämpar fortfarande för att överleva, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel i ett uttalande.
Modekedjor i konkurs
Under våren har också flera modekedjor gått i konkurs. Däribland Joy, Flash och Dea Axelsson. Varnergruppen, som bland annat äger Cubus och Dressman, förhandlar just nu om att stänga butiker i Sverige. Sportkedjan Intersport genomgår en liknande process.
Från Handels sida ser man det dock inte riktigt lika nattsvart. Permitteringarna har mattats av. Och förbundet har inte fler arbetsbristförhandlingar inom modebranschen än på andra håll.
Dock märker förbundet att korttidsfrånvaro inte ersätts med vikarier i samma utsträckning. Även hyvling har förekommit på flera håll i branschen.
Tappar sex månader i rad
Varje månad mäter Svensk Handel försäljningsutvecklingen i fysiska modebutiker och deras e-handel.
Enligt mätningarna har klädhandeln tappat försäljning sex månader i rad. Detta jämfört med samma månader föregående år.
- Mars – Kläder – 38,8 Skor: -47,1
- April – Kläder: – 33,7 Skor: -51,8
- Maj – Kläder: – 26,3 Skor: -45,3
- Juni – Kläder: – 19,3 Skor: -30,1
- Juli – Kläder: – 18 Skor: -24,4
- Augusti – Kläder: – 17,9 Skor: -26,6
Vad gäller försäljningstappet så menar Jens Lindström, ombudsman med ansvar för modehandeln, att man måste se till hela resultatet.
– Man måste titta på sista raden. Anpassar man mun efter matsäck så klarar man sig. Så har handeln alltid gjort. H&M kom till exempel alldeles nyss med en rapport där man visar på tapp i försäljningen. Trots det går man med vinst, säger han.
Skyndat på oundviklig utveckling
Han lyfter också fram att flera av de kedjor som haft störst problem under coronakrisen redan hade ekonomiska problem sedan tidigare. Det kan vara så att krisen skyndat på en redan oundviklig utveckling, menar han.
– Modebranschen har det naturligtvis tufft nu. Men många kedjor kämpade redan innan krisen. Min bild är att många anpassar sig mer aktivt nu.