Grattis till pengarna. Ni skriver att vissa varor ska låta när man lyfter dem till exempel. Berätta mer!

– De flesta butiker har musik som spelas i bakgrunden via centrala högtalarsystem. Folk hör musiken, men lyssnar egentligen inte. Projektet går ut på att ändra i ljudbilden på ett subtilt sett. Till exempel genom ett filter som gör att man förstärker basen precis när man lyfter en vara.

Kjetil Falkenberg.

Det låter nästan lite läskigt...

– Ja, det kan man tycka. Men om man tänker efter så är det snällare än dagens övervakning med kameror och vakter. Det här lilla ljudet kan vara det som får en på andra tankar om man funderar på att stjäla. Vi vill hålla det på en nivå där vanliga kunder knappt kommer märka det. Vår utgångspunkt är att underlätta för personal att uppmärksamma stölder, även om man har ryggen till.

Det här lilla ljudet kan vara det som får en på andra tankar om man funderar på att stjäla.

Kjetil Falkenberg, forskare på KTH.

Funkar det då?

– Exakt vad vi kommer fram till vet jag inte. Det är ett experimentellt projekt. Vad jag vet har ingen gjort något liknande förut.

– Tekniken vi använder kallas sonifiering vilket innebär att man översätter mätdata till ljud. Till exempel om du släpper ner ett mynt i en brunn så hör du efter ett tag när den träffar vattnet. På så sätt får man en sonifiering av tidsförloppet av myntets fall och en uppfattning om hur djup brunnen är. Sonifiering är beprövat och används inom blant annat medicin och träning. 

Hur ska forskningen gå till rent praktiskt?

– Genom observationer på plats i butik. Vi kommer att titta på försäljningsrapporter och använda systemen som används för att spåra varor. Butiken vi ska vara på är en friluftsbutik. Det passade eftersom de har ett begränsat segment och relativt stöldbegärliga produkter.

Kan ni inte skrämma i väg skurkarna med lite hårdrock i stället?

– Haha, nej. Detta är som sagt på en subtil nivå. Och det borde vara klassisk musik som skrämmer tjuvar snarare än hårdrock. Det har visats på fotbollshuliganer att de bli lugnare om man spelar klassisk musik i tunnelbanan efter en match.

Fakta: Välklingande butiksvaror

Projektets fulla namn är Välklingande butiksvaror: En generell och applicerbar metod för bättre arbetsmiljö och färre stölder.

Syfte med  att tillämpa forskning om sonifiering, ljuddesign och ljudsättning för att studera om det går att minska butiksstölder genom att påverka hörselsinnet.

Forskarna får 2 miljoner kronor av Handelsrådet för projektet. Experimenten i butik genomförs sommaren 2021.