Stort tryck på lageranställda inför Black Friday
Trycket på personalen inom e-handeln är just nu väldigt högt. På Lyko har man tillfälligt tagit in 100 extraanställda för att klara av tempot. Även Ellos har rekryterat inför köphögtiden.
Att coronapandemin har lett till en kraftigt ökad online-försäljning är knappast en nyhet. Att det just nu är Black Friday borde inte heller ha gått någon förbi. Lägger man ihop dessa faktorer kan man konstatera att anställda inom e-handeln just nu har det svettigt.
100 extra
Jenny Hermansson, klubbordförande på kosmetika- och skönhetsföretaget Lyko, bekräftar den bilden.
– Det märks helt klart att det är mer tryck och mer ordar. Det går ut info hela tiden om hur det går, och om vilka erbjudanden som vi har varje dag. Vi har tagit in 100 extraanställda för att klara Black Week, säger hon.
Samtidigt är Lyko hjälpta av sitt nya automatiserade lager. Trots att beställningarna ökat rejält denna vecka är tempot på grund av det ändå helt okej.
– Vi flyttade in i de nya lokalerna i februari. Det gör att vi ändå ligger bra till. Trots att vi har mycket ordra hinner man med mycket bättre nu, säger Jenny Hermansson.
Fysiska butiker har ställt in – gynnar e-handeln.
På grund av de allt hårdare restriktionerna från Folkhälsomyndigheten och regeringen har många butikskedjor valt att ställa in Black Friday i de fysiska butikerna. Exempel på det är Jeansbolaget, Gina Tricot och flera stora köpcentrum. I stället fokuserar man allt mer på e-handeln.
Enligt tidningen E-handel har flera aktörer ökat sin onlineförsäljning markant under veckan, däribland Elon och Elgiganten.
Dagliga avstämningar på Ellos
Åsa Tobrant, klubbordförande på Ellos tycker sig också märka av att försäljningen varit starkare under Black Friday-veckan hittills i år.
– Ja så blir det naturligtvis. Vi känner av den delen av kakan som butikerna går miste om. Vi har korta avstämningsmöten varje dag nu för att se hur orderflödet är, säger hon.
Vi känner av den delen av kakan som butikerna går miste om.
Det klassiska postorderföretaget har på senare år genomgått en digital transformation. Även om det varit ett tuff resa har den gjort att man står rustad inför de förändringar som pandemin inneburit. Framför allt har hemsortimentet gått mycket bra under året.
– Men det största börjar till helgen och i början på nästa veckan när vi ser vad veckan har gett, säger Åsa Tobrant.