Vi ska egentligen prata om roliga saker. Om kreativitet och utveckling på jobbet. Men som så många andra samtal nu förtiden – det börjar med corona.

Ett smärtsamt Visbyår

Det är svårt att undvika när det handlar om Gotland och Visby. Turiststaden har haft ett kämpigt år. Både Medeltidsveckan och Almedalen ställdes in. Inte heller Stockholmsveckan var sig lik.

Erica Wickmans familj har också drabbats. Hennes man arbetar i eventbranschen. Den har varit totaldöd sedan i mars.

– Jag vill inte bo någon annanstans än här på Gotland. Jag älskar det. Men vi lever av turismen. Det har blivit smärtsamt tydligt det här året, säger hon.

Pandemin har också belyst betydelsen hennes arbetsplats har för lokalsamhället. Som hon själv uttrycker det: Åhléns Visby är ”det stora varuhuset i den lilla staden”. Många kunder frågar hur det går. De kan inte ens tänka sig ett Visby utan butiken.

Vi är en sådan central del av stadskärnan. Man har liksom blivit Erica på Åhléns. Många kunder är fantastiskt stöttande nu

Erica Wickman.

– Vi är en sådan central del av stadskärnan. Man har liksom blivit Erica på Åhléns. Många kunder är fantastiskt stöttande nu, säger hon.

Drömmar om barndans

Så länge Erica Wickman minns har hon dragits till estetiska uttryck. Färg, form och dans. När hon var yngre drömde hon ett tag om att bli barndanspedagog. I stället har kreativeten fått ta sig uttryck inom handeln, bland annat som butikskommunikatör på Ica Maxi.

Kundmöten, och att få saker att trivas tillsammans. Båda är drivkrafter för Erica.

Men det var först när hon började på Åhléns 2015 som hon kände att hon landade rätt.

– Det var faktiskt flera som sade åt mig redan innan jag började att jag skulle passa på Åhléns. Här finns många av mina intressen samlade: Inredning, mode och skönhet.

Känslan för presentation och att få saker att trivas tillsammans: Det i kombination med mötet och feedbacken från kunderna är något hon verkligen uppskattar med jobbet.

– Jag älskar när man ser att kunderna tittar mot en avdelning och tänker ”åh, dit måste jag gå”.

Fick ansvara för kontot

I ett försök att stärka banden till kunderna ännu mer har hon och kollegan Mylla af Geijerstam sedan i våras haft ansvaret för varuhusets egen Instagram. Det hela började med att Åhléns valde ut ett gäng butiker som skulle få starta egna konton. Visby var en av dem som fick frågan.

– Jag har alltid fotat mycket. Om du frågar min familj så tycker de nog att jag gjort det för mycket ibland. I ljuset av det var det naturligt att haka på, säger Erica Wickman.

Jag har alltid fotat mycket. Om du frågar min familj så tycker de nog att jag gjort det för mycket ibland.

Erica Wickman

– Jag har alltid känt att jag kunnat påverka på jobbet. Men inte i det kreativa på det här sättet tidigare, fyller kollegan Mylla af Geijerstam i. Det har varit väldigt utvecklande.

Erica Wickman

Ålder: 41 år.

Bor: Västerhejde, sju kilometer söder om Visby.

Familj: Man och två döttrar.

Lön: Väldigt olika, beroende på månad. Mer under högsäsong.

Jobbar med: Butikssäljare på Åhléns Visby. Tillhör hemavdelningen.

Har ansvar och fotograferar för varuhusets Instagramkonto.

Intressen: Foto, dans och matlagning. Har även hakat på trenden med åretrunt-bad. Det ger både energi och lugn.

Tillsammans fick de fria händer. Och tid. Till såväl planering som foto och publicering. Ganska direkt kände de att de vill lyfta fram de anställda och deras egna tips. Flera inlägg på kontot har använt det greppet. Ibland har de haft Visbys gränder som fond, ibland har det blivit mer inifrån butiken.

När vi använt personalen på bilderna har vi fått störst genomslag. Handeln borde jobba mer så.

Erica Wickman

Uppskattningen har varit stor från kunderna och uppifrån inom företaget.

– När vi använt personalen på bilderna har vi fått störst genomslag. Handeln borde jobba mer så. Jag tror att vi har mycket att vinna på att våga vara personliga, säger Erica Wickman.

I Västerhejde 7 km utanför Visby har Erica Wickman sin bas. ”Jag vill inte bo någon annanstans än här”, säger hon.

Personal som modeller

De har också hunnit med en egen modellfotografering med fokus på höstmode. Även då fick personalen på Åhléns Visby agera modeller. Det har varit en process att få folk att våga. Att man som butikssäljare även ska bli reklampelare på sociala medier är inte självklart för alla.

– Det blir ju en vidareutveckling av yrkesrollen helt klart. Det är upp till var och en tycker jag. Det ska vara noll tvång. Men här har det också släppt lite efter hand, ju mer vi fotat. Och vi lägger aldrig ut något som våra modeller själva inte fått godkänna.

Fyra fototips från Erica

Bestäm dig för vad du vill säga. Vad är syftet med fotot?

Hitta rätt ljus. Naturligt ljus är lättast att fota i, men går inte det så pröva

med olika riktningar och vinklar. Testa dig fram!

Rak horisont och raka linjer är bra.

Renodla. Rensa bort prylar, föremål och färger som tar uppmärksamheten från det du vill få fram med bilden.

För hennes del har Instagramkontot gett nya insikter om bilder och fotografi. Att plåta säljande är något helt annat än att fota familjen för hemmabruk. I privata foton är människorna för det mesta i fokus, medan de i modebilder oftare intar en passiv roll.

Fotokurs nästa

Modellen ska i stället förstärka produkten och skapa känslor för plagget. Det blir ett helt nytt tänk, säger Erica. Fotograferandet för Åhléns har fått hennes intresse att växa. Till våren ser hon fram emot att gå en fotokurs hon just anmält sig till.

– Att extraknäcka lite med fotografering hade ju varit drömmen.

– Men vi får se. Jag vill i alla fall utveckla det här ännu mer nu, säger Erica Wickman.


Bilder som Erica gillar

Älskar hela uttrycket i detta foto. Hur blusen och väskan kommer till sin rätt, färgerna, skuggan av lyktstolpen.

Produkterna är i fokus men min kollega i bakgrunden ger bilden en personlig och varm känsla.

Jag gillar hur denna bild sticker ut, trots sin enkelhet. Det solblekta trät lyfter porslinet. Gotland möter Tokyo design

Detta är en av bilderna ur en bildserie om vilken färg på mössa du ska välja i år. Inspirationen kommer från en av Åhléns reklam- bilder.

En tydlig och enkel bild som gav mycket positiv respons till produkten.