Så undviker du ont efter kassapasset!
Det sägs att kassapersonal kan lyfta ett ton per dag. Risk för värk i axlar och nacke därmed stor. Här är tipsen som får din kropp att hålla längre!
Glöm inte att dela artikeln till dina kollegor.
Sitt nära
Sitt så nära bandet som möjligt och se till att armbågarna är lite högre upp än kassabandet. Då kan du lättare slappna av i axlar och nacke. När man är stressad drar man ofta upp axlarna och spänner sig.
Låt maskinerna göra jobbet
Glöm inte att bandet finns där av en anledning, så försök att låt bli att lyft och fösa varor. Ta tag i dem när de kommer fram till dig i stället. Det samma gäller med kvittoskrivaren. Är den riktat mot kunden är det ju naturligt att de tar kvittot själv eller hur?
Gå igenom riskerna
Oavsett om du jobbar i klädbutik, matbutik eller bygghandel – arbetsgivaren ska alltid undersöka, bedöma och åtgärda riskerna som finns med kassaarbete. Gärna tillsammans med skyddsombud. Exempel på områden att ta tag i är:
- Scannern. Är den enkel att använda? Och läser den streckkoderna bra?
- Är vågen är i nivå med kassabandet?
- Att kvittoskrivare och kortläsare på armslängds avstånd?
- Hur stolen fungerar. Den ska vara enkel att ställa in och även kunna skjutas undan så att man kan stå upp och jobba.
Pausa och stretcha
Får du några sekunder över? Utnyttja dem! Rulla axlarna bakåt. Sträck på dig. Stretcha handleder och nacke. Det gör stor skillnad på lång sikt.
Variera
Man ska aldrig sitta för länge med samma arbetsuppgifter, särskilt i kassan. Ge dig ut på golvet, fronta varor, eller ta ett hugg på lagret.
Detta hänger såklart också ihop med schemaplaneringen. Man kan jobba i kassan i högst sju timmar per dag, men om arbetet är repetitivt och starkt styrt (vilket ju kassaarbete sannerligen är) så ska arbetsgivaren organisera verksamheten så satt jobbet inte överstiger fyra timmar.
Gnata på om streckkoder
Inom vissa kedjor finns idag scanners som läser av varor från flera håll, till exempel på Lidl. Men det är ännu inte branschstandard och tekniken är långt från fulländad.
Fortsätt tjata på kunderna om att vända streckkoderna rätt!