Fackliga nybörjare – räddning när pandemin slog till
Precis före pandemin startade ett gäng fackliga rookies klubb på Akademibokhandeln i Täby. Det gjorde stor skillnad för personalens inflytande när coronan härjade som värst.
Plötsligt går det lättare att andas.
Munskydden som Elisabet Jöngren och hennes kollegor på Akademibokhandeln flämtat genom i månad efter månad har äntligen åkt av. För första gången på en evighet kan de packa upp varor utan att få krupp och le med hela ansiktet mot kunden som tackar för ett boktips. Det ligger som vårkänslor i luften, trots pustarna av äpplen och förmultning som virvlar in genom jättegallerians entrékarusell från ett höstligt Täby. Pandemin är på reträtt. Reflexen att backa i varje kundmöte avtar dag för dag. Vi går mot ljusare tider.
Som anställd är man inte så liten och maktlös som man tror.
Många skyddsåtgärder är visserligen kvar när vi besöker butiken någon vecka innan Folkhälsomyndighetens restriktioner skrotas. Markeringarna i golvet, skyltarna om avstånd, flaskorna med handsprit, plexiglaset och det lilla bordet framför kassan som ytterligare ökar distansen till kunderna är konkreta påminnelser om smittan vi alla försökt undvika i ett och ett halvt år.
– Det mesta kommer nog att vara kvar ett tag till. Pandemin är ju inte över än, säger Elisabet Jöngren.
Restriktioner togs bort
Folkhälsomyndighetens coronarestriktioner togs bort 29 september. För butiker innebär det följande:
- Handlare måste inte längre informera kunder, besökare och personal om smittskyddsåtgärder och smittskyddssäkert beteende.
- Man behöver inte längre tillhandahålla handsprit till kunder och besökare.
- Man måste inte dokumentera och följa upp vidtagna smittskyddsåtgärder.
- Handlare måste inte längre se till att personalen får särskild information om hygienåtgärder med anledning av pandemin.
- Det finns ingen rekommendation att behålla plexiglas, avståndsmarkeringar, informationsskyltar eller utrop i butiken. Men handlare kan välja att behålla de smittskyddsåtgärder de vill utifrån vad som efterfrågas av kunder, besökare och personal.
Maxantalet för kunder och uppmaningen att handla ensam avskaffades redan under sommaren, fast personalen gärna sett att de varit kvar över skolstarten.
– När åtta ungdomar väller in för att en av dem ska köpa en penna blir det lite trångt.
Några månader innan coronan slog till hände något som butikens anställda haft stor glädje av under hela pandemin: de bildade fackklubb och tillsatte skyddsombud.
Allt startade med Elisabet Jöngren. Hon hade jobbat i butiken över tio år när hon började fundera över schemat och arbetstiderna. Går det att påverka? Hon kontaktade Handels och hamnade på grundkursen ”Medlem i facket”.
– Den gav en aha-upplevelse. Som anställd är man inte så liten och maktlös som man tror. Vi kan till exempel påverka vårt eget schema om vi lämnar önskemål i tid.
Elisabet blev Handelsombud. Gick fler kurser, valdes till fackombud med rätt att förhandla, utbildade sig ännu mer, blev skyddsombud med inflytande över arbetsmiljön. Insåg snart den fackliga styrkans nyckelord: tillsammans.
– Ju fler vi är, desto mer kan vi påverka.
Nya grepp minskar trängseln
Böcker, spel och pysselgrejer har varit mäkta populära under coronapandemin när folk har kurat hemma mer än vanligt. Men ingen vill ju trängas i butik. Utmaningen har krävt nytänkande hos bokhandels personal, inte minst vid bokrean i vintras.
– Vi införde kundkorgar med nummerlappar för att hålla räkning på antalet kunder i butiken. Och den som inte ville gå in kunde ringa in en beställnig och hämta sina varor utanför, berättar Elisabet Jöngren.
Marie-Helene Ulrich, vän och kollega med än fler tjänsteår än Elisabet, var skeptisk när hon utsattes för värvningsförsök.
– Jag hade alltid tänkt att om något händer kan jag ta det själv med chefen. Men när Bettan fick iväg mig på kurs blev jag omvänd. Det fackliga löftet, solidaritet, vilken ögonöppnare! säger Marie-Helene Ulrich som idag är vice ordförande i butikens fackklubb där Elisabet Jöngren är ordförande.
Efter år av kompismiddagar och brädspelskvällar fick arbetskamraternas gemenskap en ny dimension – den fackliga. Den kom väl till pass när coronaviruset i mars 2020 drabbade världen och nära nog ödelade Täby centrum. Butikernas öppettider minskades, personalen blev korttidspermitterad. Då var det tur att klubben fanns.
– Arbetsgivaren ville minska arbetstiden väldigt olika för olika personer, men klubben krävde att det skulle göras lika för alla i relation till arbetstiden. Det tyckte vi var mest solidariskt och så blev det, konstaterar Elisabet Jöngren.
Permitteringarna kunde avslutas efter ett par månader trots att öppettiderna fortfarande var begränsade. Det blev möjligt tack vare kollektivavtalets regler om flexibel veckoarbetstid, där timmar kan flyttas från lugna till hektiska perioder.
– Klubben bevakar att det går rätt till så ingen tvingas slita ihjäl sig, säger Elisabet Jöngren.
Butikens skyddsombud tryckte på om att göra lokalen och jobbet så smittsäkra som möjligt. Förutom handsprit, munskydd och golvtejp handlade det bland annat om städrutiner, enkelriktning av in- och utgång samt stopp för paketinslagning eftersom det kan stoppa upp kön och skapa trängsel.
När en kollega trots allt insjuknade i covid-19 strax före jul i fjol skickades hela personalen hem med lön i fem dagar, medan butiken bemannades av anställda från andra enheter i kedjan.
– Det blev lite extra jullov för oss. Riktigt bra skött, konstaterar klubbordföranden.
Att plötsligt ha en facklig motpart som kräver att varje viktig förändring ska förhandlas har nog varit en omställning för arbetsgivaren.
Vi är ju rookies allihop. Aktiva fackklubbar är ganska ovanligt inom Akademibokhandeln.
– Vi är ju rookies allihop. Aktiva fackklubbar är ganska ovanligt inom Akademibokhandeln. Det har varit tufft, men vi lär oss steg för steg, säger Marie-Helene Ulrich.
Klubben har drivit igenom att ingen ska öppna eller stänga butiken ensam. En kraftmätning var när fack och företag blev oense om hur man skulle räkna ut om en vikarie jobbat tillräckligt länge för att bli fast anställd. Klubben fick rätt. Vikarien fick anställning. Hon heter Martine Andersen och är numera ledamot i klubbstyrelsen.
– Självklart, säger Martine där hon står och frontar pockethyllan. Det är ju Elisabets förtjänst att jag är här.
Bokhandeln kommer igen
Akademibokhandeln har hämtat upp större delen av försäljningsraset som drabbade kedjan coronavåren 2020. Andra kvartalet i år ökade omsättningen med 15 procent. Försäljningen av ”non books”, som spel och kontorsvaror, ökade 18 procent. Fortfarande ligger dock omsättningen 7 procent under nivån från 2019.
Källa: Svensk Bokhandel