Handels stämmer Åhléns – säljare får inte betalt för nytt ansvar
Säljare på Åhléns har fått utökat ansvar, utan att få betalt som de borde för det. Det menar Handels och kräver nu Åhléns på 400 000 kronor i Arbetsdomstolen.
Handels kräver 50 000 kronor var till fem säljare på Åhléns i Bollnäs, enligt stämningsansökan till Arbetsdomstolen. Dessutom begär man 150 000 i skadestånd till facket, för vad man menar är kollektivavtalsbrott.
Sedan ett knappt år har säljarna fått i uppgift att öppna och stänga varuhuset. Handels linje är att de har fått ett utökat ansvar som ger rätt till lönetillägg. Man skriver att ansvar för bland annat skalskydd, kassafel och snatterier ingår vid öppning och stängning.
I förhandlingar med facket uppges däremot företaget ha haft synen att uppgiften att öppna och stänga är en allmän butikssyssla som ingår i säljares roll.
Handels: Säljare har fått tillägg
För att motsäga detta pekar facket på tidigare lösningar där säljare som har tagit sådant ansvar har fått tillägg. De senaste åren har ansvaret för dessa uppgifter i stället legat på personer ur ledningsgruppen.
Förra året gjordes, enligt Handels, en tillfällig uppgörelse om att fler kunde öppna och stänga, på grund av pressat läge i pandemin. Företaget ska sedan ha velat permanenta överenskommelsen.
Har diskuterats på central nivå
Stämningen gäller fem anställda i Bollnäs, men det framgår att frågan har diskuterats med företaget på mer central nivå. Åhléns har cirka 3 000 anställda runt om i Sverige.
UPPDATERING: Åhléns vill i nuläget inte lämna någon kommentar.
Artikeln är tidigare publicerad i Arbetet som tillsammans med Handelsnytt och fem andra titlar ingår i LO Mediehus.