20 år på Clas Ohlson – anställda tvingas ner i arbetstid
Tre anställda med över 60 år i butiken hyvlas från Clas Ohlson i Insjön. Samtidigt får personal som valt att gå ner i tid mer timmar. ”Det känns som att de inte värdesätter allt som jag bidragit med de här åren” säger hyvlade Peter Lindqvist.
Clas Ohlsonbutiken i Insjön i Dalarna är inte vilken Clas Ohlson som helst. Butiken är den första i kedjan. Clas Ohlsons hjärta. Det var här som grundaren föddes och startade företaget och alla som bor i Insjön har en koppling till. Invånarna har känt en stolthet över Clas Ohlson. Men inte längre.
Clas Ohlson har nämligen hyvlat tre av sina trotjänare i Insjön-butiken. Med sina vardera 20 år i företaget är de ett med Clas Ohlson för invånarna. En av dem som hyvlas är Peter Lindqvist, som även är skyddsombud i butiken.
– Det känns som att ledningen inte värdesätter vår kompetens och det som vi bidrar med till företaget. Jag har lagt 20 år i den här butiken. Och så får jag det här tillbaka, säger Peter Lindqvist.
Inga heltidsanställningar
Det finns en uppgivenhet bland hela personalstyrkan nu. Att Clas Ohlson hyvlar i hjärtebutiken skapar en rädsla för att det ska ske på fler håll i kedjan. Hyvlingen gör dessutom att det inte längre finns några heltidsanställningar kvar i butiken, förutom i chefspositionerna.
Motivationen för de unga kollegorna att stanna kvar och jobba sig upp på Clas Ohlson är borta, berättar Peter Lindqvist.
Det som skulle kunna vara en ljusglimt i historien är att sex butiksanställda fått fler timmar. Peter Lindqvist är glad för deras skull, men säger att de inte heller mår bra nu.
– Tänk dig själv att du skulle få fler timmar på bekostnad av någon annan?
Det här är min topp tre på osympatiska förhandlingar
Dessutom har två av dem som nu får fler timmar tidigare valt att gå ner i tid. Att Clas Ohlson ändå väljer att göra så här förbryllar Handels Ombudsmän Daniel Andersson och Kent Wikars som båda förhandlat hyvlingen med företaget.
– Vi påtalade detta under förhandlingen, att personer som frivilligt gått ner i tid nu måste jobba mer. Då sa Svensk Handels förhandlare ”Det finns ett val, de kan ju sluta också”, säger Daniel Andersson.
Kent Wikars lägger till:
– Det här är min topp tre på osympatiska förhandlingar, och jag har varit ombudsman i över 20 år. Det som sticker ut är att arbetsgivaren höjer kontrakterad tid med nästan 1,6 tjänst i butiken, och samtidigt sänker timmar för trotjänarna. Och höjer för två som inte vill det. Jag är minst sagt irriterad. Jag kommer aldrig glömma det här.
Anledningen till hyvlingarna ska vara att Clas Ohlson inte får ihop schemana som de vill, enligt Daniel Andersson. Företaget tycker att de har tvingats bemanna butiken med för mycket folk vid fel tider.
Handels har kommit med förslag på hur omorganiseringen kan göras utan att hyvla heltidstjänsterna. Men företaget har inte ändrat sig.
– Jag är helt övertygad om att det möjligt att göra scheman med heltidsanställda. Det klarar andra butiker, säger Daniel Andersson.
Kunderna säger upp medlemskap för att stötta personalen
Peter Lindqvist har upplevt att företaget inte har varit transparanta under processen. Till exempel fick han först inte vara med på risk- och konsekvensanalysen inför omorganisationen, trots att arbetsmiljölagen kräver att skyddsombud ska vara med.
– Man har gått och mått dåligt. Det har varit en slags tystnadskultur uppifrån. Hysch-hysch. Det har varit konstigt och jobbigt, säger Peter Lindqvist.
Personalen på Clas Ohlson har ett stort stöd från samhället. Invånare i Insjön och Leksand har startat facebookgrupper och gjort namninsamlingar för deras skull. Kunder ringer till Clas Ohlsons kundtjänst och säger upp sina medlemskap.
Men Peter Lindqvist har gett upp på företaget. Han letar ett nytt jobb.
– Jag ser hyvlingen som att de inte är intresserade av mitt arbete här. Då känner jag att kan gå till ett företag som vill ha mina tjänster, säger han.
Clas Ohlson vill inte svara på våra frågor
Clas Ohlson vill inte svara på Handelsnytts frågor. I ett mejl skriver pressansvariga Niklas Carlsson att ”förhandlingen har handlat om hur vi bäst bemannar den aktuella butiken framåt utifrån när våra kunder besöker oss och hur de väljer att handla. I övrigt kommenterar vi inte på enskilda personalärenden”.
Fotnot: Enligt nya LAS som började gälla 1 oktober 2022 ska hyvling göras enligt turordningsreglerna. Alltså att den som anställts sist ska gå ner i tid först. Men förhandlingen på Clas Ohlson var klar före 1 oktober. Därmed kunde hyvlingen gå till på detta sätt.