Hanna skyltar med sin kompetens i VM
Nu avgörs det vem som kan bli bäst i världen på att bygga skyltfönster. Hanna Lind är med och tävlar.
Nio ettriga sticksågar ekar mot butiksväggar utan ljudisolering. Sorlet från resten av Kista galleria kvävs i oljudet. Men öronproppsförsedda butikskommunikatören Hanna Lind och de andra tävlande verkar inte bry sig.
Det är VM i visual merchandising – butikskommunikation – på Kista galleria i Stockholm. Uppdraget är att skylta skor av märket A-one. Deltagarna har fyra dagar på sig att bygga upp en skyltning utifrån en brief och sin egen fantasi.
De har fått en målgrupp att rikta sig till – herr, dam eller barn – och en nyans – havsblå, blå eller orange – som de måste använda sig av.
Dessutom ska 100 skosnören vara med i skyltningen. Tävlingen har också ett hållbarhetstema, och deltagarna har fått välja bland ett antal begagnade saker som de måste använda.
Vad gör en visual merchendiser?
En visual merchandiser, eller en butikskommunikatör som det heter på svenska, bygger skyltfönster och gör butiken snygg och intressant för kunden.
Fokus på produkten är grejen
Hanna Lind får målgruppen sportiga män mellan 25 och 35 år som bor i storstan. Männen vill ha skor som passar till både kavaj och träningsshorts. Inför tävlingen har hon varit nervös över att komma på en bra idé i tid. Men i skarpt läge är det inga problem: Hanna Lind ska bygga höghus.
– Jag vill ha storstadskänslan, och samtidigt hålla det enkelt och cleant för att hålla fokus på produkterna. Det är det som är själva grejen, att sälja produkter, säger hon.
För att förstärka fokuset på skorna tänker hon måla ett triangelmönster på golvet som pilar in mot mitten. Trianglarna ska dessutom påminna om bokstaven A i skomärket A-one.
Pandemin gjorde Hanna till visual merchandiser
På sätt och vis är det tack vare pandemin som Hanna Lind sågar i Kista de här dagarna. Under år 2020 blev hon permitterad från butikssäljarjobbet på Gina Tricot på Väla köpcentrum utanför Helsingborg.
Det gav henne tid att studera till det där yrket som en kollega hade och som verkade så spännande. Visual merchandiser.
– Jag kände att jag ville göra något nytt och utveckla mig i yrket. Det var den kreativa delen som jag blev intresserad av, säger Hanna Lind.
Medan hon pluggade letade Handelsrådets visual merchandiser-expert Annica Bergman efter kandidater till yrkestävlingen i butikskommunikation.
Skolan tipsade om Hanna Lind, och i november 2021 blev hon Sverige bäst på att bygga skyltfönster. Det gav henne en plats i yrkes-VM.
Tränade i ett hemmaskyltfönster
Sedan dess har Hanna Lind legat i hårdträning. Så hårt att hon byggt ett eget skyltfönster i sin pappas snickeri. Familjen har varit snickare i flera generationer. Ändå är det först nu som Hanna Lind håller i en sticksåg.
– Jag hade inte intresset för bygge innan. Och eftersom jag jobbar på kedja får man mycket färdigt till butiken.
Nu har jag lärt mig allt från hur verktygen fungerar till hur man ska tänka när man mäter. Det är inte bara att sätta ihop fyra skivor för att bygga ett podium, säger Hanna Lind.
Det här är yrkes-VM
- I yrkes-VM tävlar yrkesutbildade från hela världen i sina olika yrken.
- Tävlingen skulle ha varit i Kina, men på grund av coronarestriktioner spreds tävlingarna ut.
- Sverige arrangerade tävlingen i visual merchandising, butikskommunikation. Det var första gången någonsin som yrkes-VM varit i Sverige.
- Nio länder deltog: Sverige, Taiwan, Kazakstan, Kina, Indien, Lettland, Frankrike, Singapore och Ungern.
Under tävlingen blir det tydligt att hon har snickeri i blodet. Spånet sprutar när hon kör sticksågen rakt och stabilt genom plywoodskivan som ska bli podiedelar i tävlingen.
Hennes tränare och expert Annica Bergman säger att byggandet är en av Hanna Linds starka sidor.
– Hon är lugn och tänker igenom saker innan hon sätter i gång. Vi har jobbat mycket på att planera genomförandet av hennes idéer, så att det ska gå snabbt när hon väl börjar bygga. Det är hon bra på.
Ett bra skyltfönster fångar kundens öga
Annica Bergman har varit expert i yrkes-VM sedan 2014. Som expert är hon både tränare och jury i tävlingen. Men ingen expert får bedöma sitt hemland. Ett bra skyltfönster ska fånga kundens öga, säger hon.
– Varuhanteringen och kompositionen är viktig. Hur man mixar produkter, färger och former. Skyltningen ska ge en försmak av vad som väntar i butiken. Tittar man på ett H&M-fönster ser man direkt att det är H&M:s. Kunden ska känna identiteten, säger Annica Bergman.
Skosnören som höghus
På tävlingens sista dag har oljudet från sticksågarna ersatts av pappersprassel och skrapande från stegar som flyttas över golven. Deltagarna har till klockan tolv på sig att bygga färdigt, men halv elva är de flesta skyltfönstren fortfarande tomma.
Då ljuder ett klank-klank-klank genom lokalen. Det är Hanna Lind som häftar fast skosnören på sina podier. Hon spänner dem lodrätt till väggar på de höghusliknande podierna.
– De var ett bra komplement till skorna och jag ville använda dem på ett synligt sätt, inte gömma dem, säger Hanna Lind.
Medan Hanna häftar skosnören börjar det dyka upp saker i skyltfönstren runt om henne.
I Lettlands hängs ett cykelhjul upp i taket. I Frankrikes hänger stolar. I det kinesiska fönstret placeras en slags trappa och i Singapores står en byrå. En kvinna med texten CREW på ryggen går förbi med ett A4-papper.
– One hour left!
Då går Hanna Lind om sina medtävlande. Höghusen är klara och ställs upp på triangelgolvet i vitt, svart och havsblått. Hanna Lind backar och tittar. Går fram och vrider och drar i husen tills de står precis där hon vill ha dem.
Så bygger du skyltfönster – Hanna Linds bästa tips
- Produkten är fokus. Allt du plockar in i skyltningen måste vägas mot det.
- Din skyltning måste tala till din målgrupp.
- Finnish är allt.
30 minuter kvar. Hanna Lind ställer upp skorna. Snart klar. Några skyltfönster är fortfarande nästan tomma. Paniken lyser i de unga butikskommunikatörernas ögon. Då kommer kvinnan med CREW-tröjan tillbaka och gör tecken åt Hanna Lind att dra ur öronpropparna. Tävlingstiden förlängs en timme.
Det är som att hela rummet andas ut. Hanna Linds axlar sjunker. De sista 90 minuterna hinner Hanna Lind i lugn och ro putsa på de sista detaljerna.
Hon torkar av podierna och ser till att ställa skorna så perfekt som det går. Medan hon städar arbetsytan får de sista skyltfönstren form.
– Three, two, one …!
Lagledare, experter och familjemedlemmar från hela världen tjoar och hejar när deltagarna kliver ut ur sina tävlingsområden.
Hannas lagledare kommer fram med en enorm Sverigeflagga och lägger den över hennes axlar. Glädjen är enorm. Liksom lättnaden. Snart torkar både Frankrike, Singapore och Sverige tårar. Nu kan de inte göra mer.
Jag är stolt över att fått vara med i VM
– Jag är stolt över att jag har genomfört det här och att jag har fått vara med i VM. Jag klarade tidsramen! Jag är så tacksam för min expert. Det har varit en rolig upplevelse.
Jag har fått lära känna människor från andra länder som jag aldrig hade träffat annars. Jag har fått nya vänner genom svenska yrkeslandslaget. Det tar jag med mig från detta, säger Hanna Lind.
Hanna Lind tilldelades Medallion of excellence för sin insats i tävlingen. Nu är hon världens fjärde bästa unga visual merchandiser.
Tävlingen pågår i fyra dagar
Fredag
De tävlande får instruktioner och börjar skissa.
Lördag
Skisserna ska bli klara till 11. Byggandet börjar.
Söndag
Fortsätt bygga. Allt måste vara enligt skissen. De får inte lägga till eller ta bort någonting. Då får de avdrag av juryn.
Måndag
Bygg klart, stajla och sätt ljus. Tävlingen avslutas vid lunch.