Laddade leveranser när Martin & Servera byter till ellastbilar
18 ton tung och fullastad med mat. Ändå är den både tyst och utsläppsfri. Martin & Serveras ellastbilar är bra för miljön och personalen – men ibland är det krångligt att vara först i branschen.
I den kyliga lagerlokalen står det rullburar med matvaror överallt. Här finns allt från äpplen och sallad till stora hinkar med yoghurt, räkor i lake och colaburkar.
En truck lastad med kartonger kör förbi, men klockan närmar sig tio på förmiddagen och rusningen är över på Martin & Serveras terminal i Västberga i södra Stockholm.
Jordin Williams, lagerarbetare och ordförande i Handelsklubben, visar runt.
– Det börjar snart bli för litet för oss här. Men här finns kyl och frys och så ligger det bra till geografiskt och logistiskt. Stockholm växer och många industriområden försvinner eller flyttas utanför de centrala delarna av stan, säger Jordin Williams.
Går helt på el
Som mest kommer det in omkring 300 ton varor på en dag, och allt lämnar terminalen inom ett dygn. De flesta av restaurangerna och storköken som företaget levererar till vill ha sina varor tidigt på morgonen. Lagerarbetarna lastade lastbilarna redan vid fyratiden i morse.
Det unika med lastbilarna som utgår från terminalen i Västberga är att två av dem går helt och hållet på el. Företaget har också en ellastbil i Enköping och en i Malmö.
Martin & Servera är den första restauranggrossisten i Sverige som använder ellastbilar för att köra ut varor. Företaget började använda dem sommaren 2021, och nu köper de bara in lastbilar som går på antingen el eller biogas.
En ellastbil kostar ungefär dubbelt så mycket som en diesellastbil. För att det ska vara lönsamt behöver de vara i bruk en större del av tiden. Målet är att ha färre bilar som används mer.
Martin & Servera
Martin & Servera är en grossist för storkök och restauranger. Företaget kör ut livsmedel, drycker och utrustning för matlagning till sina kunder. Många av dem finns i offentlig sektor och är exempelvis sjukhus och fängelser.
På den privata sidan är restauranger störst. Den största kunden är hamburgerkedjan Max.
På företagets terminal i Västberga, södra Stockholm, jobbar 39 kollektivanställda och tio tjänstemän. 35 är medlemmar i Handels.
Jordin Williams och hans kollegor hoppas att fler restauranger och storkök ska kunna tänka sig att ta emot varor på natten. Företagets satsning på ellastbilar har nämligen gjort att de får köra inne i centrala Stockholm även då. I vanliga fall är det förbjudet.
– Vi har fått dispens från Stockholms stad eftersom bilarna är så tysta, men också för att de är miljövänliga, säger Jordin Williams.
Att ha fler leveranser på natten har fördelar för personalen, menar både han och transportchefen Håkan Ekmyr.
– När inte alla varor måste stå inne samtidigt så lättar trycket på lagret och arbetsmiljön blir bättre, säger Håkan Ekmyr.
Nattleveranser är också bra för restaurangpersonalen. De restauranger och storkök som tar emot varor nattetid behöver inte ha någon personal på plats för att ta emot leveransen. Chauffören får nycklar och larmbricka och kan själv ställa in varorna.
– Arbetsmiljön för restaurangpersonalen har förbättrats. De kan börja jobba direkt när de kommer på morgonen och får ett annat flyt i arbetet. De behöver inte göra avbrott för att gå och ta emot leveranser, förklarar Håkan Ekmyr.
Chaufförerna var skeptiska
Till en början var chaufförerna skeptiska till ellastbilarna, berättar Christoffer Riddernäs som är transportledare och själv har kört lastbil i 20 år.
– De var rädda att det skulle bli problem med räckvidd och laddning, de var så vana vid sina dieselbilar. Men vi märkte snabbt att när de kommer körande med den här nya lastbilen så är de rätt stolta. Det är lite status och prestige i att köra ellastbilarna.
En del problem har det trots allt blivit. Åtminstone med lastbilarna i Stockholm. Den första tiden kom det upp meddelanden på instrumentpanelen med jämna mellanrum: ”Elfel, stanna bilen”.
– Och då är det ingen tvekan, då stannar du och ringer verkstaden. Men så fort man säger att det är en elbil så finns det ingen som kan hjälpa till, säger Håkan Ekmyr.
– Det är tungt att vara först i branschen med en sådan här sak. Men det får ringar på vattnet.
Det är inte bara körningen som drar el utan också de kyl- och frysutrymmen som finns i lastutrymmet. I början var såväl chaufförer som chefer oroliga över räckvidden – hur långt skulle lastbilarna kunna köra på en laddning? Genom att testa sig fram har de lärt sig vad bilarna klarar.
Brist på chaufförer
Det råder stor brist på lastbilschaufförer i Sverige. Samtidigt har andelen utlandsfödda chaufförer ökat.
– För 20 år sedan när jag började i branschen var nästan alla födda i Sverige, men nu är minst 50 procent utlandsfödda, som jag. Arbetsgivare inom transportbranschen har inte höjt löner och villkor och då blir det övervägande personer med utländsk bakgrund som söker jobben, säger Jordin Williams som är ordförande i Handelsklubben på Martin & Servera.
– Här har vi kämpat för att få upp lönerna för våra chaufförer. Har man erfarenhet går man in långt över den lägsta lönen i avtalet. Vi och företaget vill satsa och vara bäst i branschen.
I fikarummet sitter chauffören Janne Englund och dricker kaffe. Friheten och självständigheten är det bästa med jobbet, tycker han. Och att köra ellastbil ser han inte som något problem.
– Nej, det är ju det som kommer nu. Bara laddare och sådant fungerar. Det är bra att gå i bräschen, säger Janne Englund.
I taket på lastbilskajen som löper längs med ena sidan av lagret sitter laddboxar. Att ladda en lastbil från noll till hundra procent tar uppemot två timmar. Men eftersom lastbilarna aldrig är nere på noll procent när de börjar ladda så går det i praktiken fortare.
– Det är viktigt att laddboxarna fungerar, för inne i stan finns nästan inga laddstationer för lastbilar, säger Jordin Williams.
Får positiva reaktioner
Det närmar sig lunch och Christoffer Riddernäs ska köra en leverans till hamburgerkedjan Max vid Odenplan inne i centrala Stockholm.
Ellastbilens förarhytt är stor och rymlig. När Christoffer Riddernäs startar motorn märks det knappt. Bara ett mycket svagt susande hörs.
Så här mitt på dagen är det lugnt i trafiken när Christoffer svänger ut på Södertäljevägen norrut.
– 70 procent av allt gods ska ut på morgonen och många restauranger använder oss som lager, vilket innebär att det vi levererar på morgonen ligger på tallriken hos slutkunden på kvällen. Jag och Håkan har jobbat hårt för att få våra kunder att ta leveranser på natten i stället. Vi sitter ofta i möten och försöker få dem att förstå fördelarna med att ha leveransen klar när de kommer på morgonen, säger Christoffer Riddernäs.
Vid Odenplan är det fullt av människor ute. Bilar står parkerade nära lastzonen och det är trångt. Christoffer får krångla lite med bilen och backa in den.
Efter att ha parkerat kör han ner hissen och börjar rulla ut varorna. Max ska ha stora burkar med dressing och tryffelmajonäs, lådor med hamburgerbröd och juice.
På lastbilens långsida står det i stor text: ”Jag kör på 100 procent el”.
– Det här är ett rörligt och socialt jobb, man träffar mycket människor och ingen dag är den andra lik. Vi får många tummar upp nu när vi kommer med ellastbilarna, speciellt från cyklister, säger Christoffer Riddernäs.
Byter diesel mot el och biogas
Sedan 2019 köper Martin & Servera bara in lastbilar som går på biogas och el. De har sex ellastbilar och 23 biogaslastbilar i drift. Målet är att vara klimatneutrala senast 2030 och bara ha fordon som går på el, biogas eller andra klimatvänliga drivmedel.
En ellastbil kostar uppemot två gånger mer än en diesellastbil. För att det ska löna sig behöver företaget använda bilarna mer och köra leveranser även på natten. Det går tre gånger snabbare att leverera då jämfört med på dagen.
Bolaget har hundra egna lastbilar och sköter en stor del av transporter och leveranser på egen hand. Utöver det hyr man också lastbilar, upphandlar åkerier och genomför transporter tillsammans med andra företag.