Uppmaningen om höjd terrornivå från facket och arbetsgivare: ”Håll krisplan uppdaterad”
Arbetsgivare ska ha en krisplan för den ökade risken för våld och terror. Det betonar både fack och arbetsgivare i handeln sedan Säpo höjde nivån för terrorhot.
– Skyddsombud kan behöva puffa på arbetsgivaren att riskbedöma verksamheten, uppdatera instruktioner och kanske anordna utbildning, säger Handels arbetsmiljöombudsman Krister Colde.
Det finns mycket att fundera över, anser han. Finns vi i ett köpcentrum där många människor vistas? Var finns nödutgångar? Hur kan man låsa butiken? Kan jalusiet vid entrén fällas ner inifrån butiken eller måste man stå i öppningen och stänga?
Svensk Handel uppmanar arbetsgivare att hålla sin krisplan uppdaterad och att öva regelbundet för kris och utrymning. Organisationen sprider en PDV-guide till medlemsföretagen. Vid pågående dödligt våld gäller tre steg: Fly – sök skydd – larma.
”Var beredd på otroligt mycket stöd”
– Den egna säkerheten går alltid först. Anställda ska inte ingripa mot en gärningsman. Man har heller inte något som helst ansvar för att skydda besökarna i butiken, betonar Svensk Handels säkerhetschef Nina Jelver.
Om det värsta händer gäller det att ta hand om personalen, framhåller hon.
– Arbetsgivare får vara beredda på att det behövs otroligt mycket stöd.
Krister Colde påpekar att kollektivavtalet innehåller en försäkring som ger rätt till tio samtal med psykolog eller kurator i samband med en traumatisk händelse.