– Vissa fack har tydliga beröringspunkter till Tesla, för andra tar det längre tid. Men det pågår ett arbete hos oss för se på vilket sätt vi kan stötta IF Metall i att få till ett kollektivavtal, säger Linda Palmetzhofer, Handels ordförande.

Flera fack har varslat om sympatiåtgärder

Tesla-konflikten har nu pågått sedan 27 oktober, då IF Metall varslade om att ta ut 130 arbetare på Teslas verkstäder i strejk för att få till ett kollektivavtal. Sedan dess har flera andra fack slutit upp med sympatiåtgärder.

Bland annat kommer inte Transportarbetarförbundet och Hamnarbetarförbundet att lasta och lossa Teslabilar i svenska hamnar, Elektrikerförbundet lagar inte laddstolpar, Fastighetsanställdas förbund städar inte Teslas lokaler, Seko och ST hanterar inte posten och Målarna lackerar inte om bilarna.

Jämförs med Toys r Us-strejken

Tesla-strejken jämförs ofta med Toys r Us-strejken på 90-talet då Handels strejkade för att få det amerikanska leksaksföretaget att teckna kollektivavtal.

Även då slöt många andra förbund upp med sympatiåtgärder.

– Jag skulle säga att sympatiåtgärderna var avgörande för att vi fick ett kollektivavtal. Det blev tydligt för företaget att det är så den svenska modellen fungerar. Att det finns en viss basal lagstiftning men att arbetsgivarna och facken branschanpassar resten av villkoren. Jämfört med många andra länder där staten bestämmer reglerna.

Vad är en sympatistrejk? På Arbetet kan du läsa mer.