– Det är en viktig facklig fråga som vi bevakar både i Sverige och i Europa. Det finns flera aspekter som är ohållbara – det handlar om produktsäkerhet och social och miljömässig hållbarhet. Det är oacceptabelt att marknadsplattformar från tredje land får konkurrensfördelar när de inte följer de regler vi har kommit överens om i EU, säger Josefin Lundmark, internationell ombudsman på Handels.

E-handeln växer så att det knakar. Det så kallade paketindex, statistik som tas fram av Transportföretagen, visar att antalet importerade paket ökade med 46 procent under första kvartalet 2024 jämfört med samma period året innan.

Och när svenskarna handlar på nätet är det allt oftare från kinesiska marknadsplatser.

71 procent av konsumenterna uppger att de någon gång har handlat från Temu.se eller Shein.se, som har haft ökat sin försäljning rejält senaste åren.

Låga priser

Alla som har handlat där vet att priserna är mycket låga. En förklaring är att Temu och Shein saknar egna lager, i stället skickar tillverkaren varorna direkt till kund.

En annan är att dessa marknadsplatser inte lever upp till EU-regler kring produktsäkerhet och social- och miljömässig hållbarhet som innebär merkostnader för deras konkurrenter.

– Om fler och fler handlar på dessa marknadsplatser så kommer seriösa arbetsgivare att lida av det. I slutändan riskerar det att leda till sämre villkor för Handels medlemmar, säger Josefin Lundmark.

Kvinna med långt brunt hår och svart tröja ler mot en enfärgad bakgrund.
Josefin Lundmark

Kritiken och farhågorna delas av Handels fackliga motpart:

– De här aktörerna tillåts bryta mot regler som svenska handelsföretag måste följa. Det snedvrider konkurrensen samtidigt som konsumenterna riskerar att köpa produkter som är av dålig kvalitet eller i värsta fall direkt farliga, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

”Många är ilskna och förtvivlade”

Vilka signaler får ni från era medlemsföretag?
– Många är naturligtvis ilskna och förtvivlade. Det investeras många miljarder för att handeln i Sverige ska leva upp till höga krav på hållbarhet och konsumenträtt. Att andra aktörer samtidigt tillåts att strunta i de reglerna och därmed få konkurrensfördelar är naturligtvis frustrerande, säger Martin Kits.

Svensk Handel uppmanar därför regeringen att ta krafttag för att rädda svenska företag och jobb.

Bland annat genom att följa Danmarks exempel och markera tydligt mot de kinesiska e-handelsjättarna och se till att myndigheter som Konsumentverket, Kemikalieinspektionen, Tullen och Elsäkerhetsverket använder de muskler som finns för att stoppa farliga produkter.

Hur ser du på framtiden om ingenting görs?
– Om myndigheter, regeringen och EU inte agerar kommer vi få en situation då seriösa aktörer tvingas slå igen. Då har vi gjort välfärden, konsumenterna och klimatet en ordentlig ogärning, säger Martin Kits.