Almir på Jysk blev årets säljare: ”Jag har presterat som fan och varit en god kollega”
Han älskar att hjälpa människor och går igång på att öka omsättningen. Almir Skrijelj blev utnämnd till årets säljare på Jysk. Här är hans bästa säljtips.
När Almir Skrijelj fick jobbet som säljchef på Jysk hade han aldrig jobbat med försäljning.
Han kom från Lidl där han arbetade med att bygga upp nya butiker.
– Jag hade ingen produktkunskap alls. Men mina kollegor hjälpte mig mycket i början. Jag har också läst på mycket på fritiden, om vad en fjäder gör för en säng och sådant.
Almir Skrijelj säger att han drivs av omsättning – och han tror att det är därför han fick priset.
– Jag har presterat som fan, jag var den vassaste kniven, så att säga. Jag har också varit en god kollega, säger Almir Skrijelj.
Kundkontakten roligast
Det roligaste med jobbet är kundkontakten.
– Jag älskar att träffa nya människor och att försöka hjälpa dem. Det kan vara personer som ska ha en ny säng och har problem med ryggen eller sömnen och då försöker jag hitta en lösning.
Almir Skrijelj nöjer sig inte med att bli årets säljare. Han siktar högre.
Nyligen var han på en utbildning för blivande butikschefer och han hoppas att han snart kan få en sådan position inom Jysk.
– Målet är att vinna årets ledare nästa år!
Almir Skrijelj
Ålder: 28 år.
Gör: Säljchef på Jysk i Stenungssund.
Bor: Uddevalla.
Familj: Mamma, pappa, syster och katten Pami.
Intressen: Träna på gym (”möblerna på Jysk är inte lätta att bära”), vara med familjen, spela tv-spel.
Så blir du en supersäljare – Almirs tre bästa tips
1. Lyssna aktivt på kunden
Lyssna verkligen på vad kunden säger och har för invändningar. Försök att hjälpa kunden att lösa ett problem, inte bara försöka sälja något.
2. Var påläst
Det är viktigt att vara påläst om produkterna om man ska vara en bra säljare. Om man inte vet vad det är man säljer eller hur man kan hjälpa kunden är det svårt.
3. Var ett team
Teamet är grunden för allt. Du kan både ge och få energi av teamet och dela kunskap med varandra.