Alarmerande arbetsmiljö på Jysk i Säffle
Möbelkedjan Jysk fortsätter att kritiseras för undermålig arbetsmiljö. Denna gång är det kedjans butik i Säffle som anmäls till Arbetsmiljöverket. – Jag har till och med spytt på arbetstid för att det varit så mycket press, säger en anställd.
Handelsnytt har vid upprepade tillfällen skrivit om dålig arbetsmiljö, arbetsskador och trakasserier av förtroendevalda inom möbelkedjan Jysk.
Även i kedjans Värmlandsbutiker återfinns problemen. Enligt Handels har tre av totalt fem butiker brottats med allvarliga problem under sommaren och hösten, däribland i Sunne, Karlstad och nu senast i Säffle.
Personalen i Säffle vittnar om magont, psykosocial stress och stora brister i ledarskapet. Under de senaste månaderna har därför tre personer sagt upp sig från butiken.
– Vi gör aldrig någonting bra, de bara trampar på oss hela dagarna. Det har varit många tårar. Jag har till och med spytt på arbetstid för att det har varit så mycket press, säger en anställd som Handelsnytt varit i kontakt med.
Martin Boström, ombudsman på Handels, har Jysk som ansvarsområde i Värmland. Han stämmer in i den bild som de anställda ger.
– Det handlar om en nedsättande ton och hårda ord. Man pressar personalen hårt och lovar dem fler timmar, timmar som sedan aldrig kommer, säger Martin Boström och fortsätter:
– Jag har ställt krav på åtgärder, varit i diskussion med distriktschef och en HR-konsult. Det händer absolut ingenting. Man pratar inte med sin personal.
En 6:6a-anmälan med krav på skyndsamma åtgärder har nu skickats in till Arbetsmiljöverket och den 7 november ska myndigheten inspektera arbetsplatsen. Martin Boström hoppas att det ska vara startskottet för en förändrad attityd hos arbetsgivaren.
– Som det är nu saknas det totalt handlingskraft. Man skyller problemen på de anställda.
När Handelsnytt söker distriktschefen Kim Meijer för att få företagets syn på saken svarar han att han ej vill ge några kommenterar förrän frågan är utredd.