Ellos är bästa arbetsplatsen
Från postorderkatalog till e-handel. Från lokal entreprenör till riskkapitalbolag som ägare. Trots det har ingen ledning vågat röra Personalens intressefond. Ellos är vinnaren i Handels tävling om bästa arbetsplatsen.
På Ellos lager i Borås jobbar 230 personer. Lokalerna rymmer mer än bara arbete. Här finns matsalen där personalens konstklubb hänger tavlor. Här äter anställda lunch med nyanlända flyktingar för att de ska lära sig svenska. Här finns Ellos IF som anordnar mästerskap i bland annat golf och curling, och butiken där personalen kan handla kläder för 40 kronor.
Inne på lagrets expeditionsavdelning plockar anställda ner varor i vagnar efter långa hyllsystem. Cathrine Jansson visar upp några tomma kartonger. Det är något speciellt med dessa. Pengarna företaget får för att källsortera tomkartonger och plast går till Personalens intressefond. Det blir runt 350 000 kronor per år. Intressefonden startades av Olle Blomqvist, som grundade Ellos, och finns kvar än idag.
– Där köper vi in grejer som personalen sen kan låna. Det är till exempel kameror, gps, grillar, partytält, filmduk och projektor. Vi har också tre stycken släpkärror som är uppbokade jämt, säger Cathrine Jansson.
Fackliga företrädare och tjänstemän från personalavdelningen träffas med jämna mellanrum för att planera vad de ska göra med pengarna. Ibland kan det också handla om mer vardagliga saker.
– Till exempel om fiskmaten tar slut i vårt akvarium, eller om vi vill köpa in fågelfrön till vintern, säger Åsa Tobrant, klubbordförande.
Ellos har utsetts till Handelns bästa arbetsplats av Handels förbundsstyrelse.
– Det är helt otroligt! Jag trodde inte att vi skulle vinna. När jag hade skickat in nomineringen så tänkte jag, vad har jag gjort? Jag kan ju ha en bild, och de andra kanske har en helt annan. Men när jag tänker efter har vi väldigt många fördelar jämfört med andra arbetsplatser, säger Åsa Tobrant.
Ovanför hennes huvud hänger batchklockan. Det är den hela arbetet på lagret snurrar kring. En batch är ett parti med varor som ska ut under en viss tid. Först plockas alla varor på expeditionsavdelningen. Sedan förflyttas de till ”Gods ut”- avdelningen. Där kommer varorna farande i en väldig fart på ett band uppe i taket, för att sedan landa i ett fack hos till exempel Ann-Britt Jansson.
Hon packar alla varor som ska till samma adress och sedan går leveranserna ut till lastbilarna. Det gäller att hålla koll på klockan som tickar nedåt. Minut för minut.
– Vi är sista anhalten och har ansvar för att varorna kommer ut i tid. Fattas det varor kan vi bli tvungna att packa två batcher samtidigt. Om en postbil som ska med en färja missar den blir leveransen väldigt försenad, säger hon.
Ann-Britt Jansson tycker att det är bra att personalen på gods ut-avdelningen roterar mellan sju olika stationer. De är en vecka i sträck på varje station. Alla på lagret jobbar i 1,5 timmarspass med raster emellan.
– Det jobbigaste tycker jag är ljudet, även om vi får gula öronproppar. Det bästa med jobbet är arbetskamraterna. Alla har jobbat länge och känner varandra.
Att gå från postorderkatalog, med stora toppar i produktionen, till e-handel med ett jämnare flöde, har påverkat arbetet. E-handeln kräver snabba leveranser och folk klickar hem kläder och inredning dygnet runt. När Ellos införde sin expresstjänst – varan inom 24 timmar hos kunden – ville arbetsgivaren att personalen skulle börja jobba på söndagar. Det blev en hård strid mellan facket och arbetsgivaren.
– Det blev bra till slut. Företaget ville först inte gå med på något utöver avtalet. Vi sa att om de ska få folk att jobba söndagar måste det vara bra villkor. Nu ser de att personalen är nöjda och att de gör vinst på söndagarna. Även om det hettar till i förhandlingarna respekterar vi varandra efteråt och skakar hand, säger Åsa Tobrant.
Lösningen blev att alla som vill jobbar fyra timmar, var fjärde söndag. Sen är man ledig fredagen därpå. Totalt får de anställda tio timmar ledigt mot fyra timmars jobb. Det var inte svårt att får anställda att anmäla sig frivilligt.
Farhågorna var många när riskkapitalbolaget skulle ta över 2013. Skulle de stycka upp bolaget och sälja vidare?
En gång i månaden är det så kallad roadshow för personalen. Då får de information om hur ekonomin ligger till, titta på kommande reklamfilmer och modevisningar.
– Det känns öppnare. All personal får det till sig så det är jättebra. Förut var det mer slutet, säger Cathrine Jansson, som också är glad att de satsar på att renovera lokalerna och byta ut datasystemet från 80-talet.
De anställda har fått vara med och tycka till om det nya systemet.
– Det finns såklart problem på alla arbetsplatser, men jag tycker att det är en schysst arbetsgivare. Det finns flera nyckelpersoner bland cheferna som är riktigt bra. Det är en bra dialog mellan facket och arbetsgivaren, säger Lasse Pettersson, som jobbar på returavdelningen för hemelektronik.
Fakta Ellos Group har 800 anställda
På huvudkontoret i Borås jobbar förutom 230 lagerarbetare 370 tjänstemän. De har ansvar för allt från personalfrågor och kollektioner till e-handel och inköp av skor.
Lokalerna invigdes den 28 augusti 1978 av Kung Carl XVI Gustaf.
På expeditionsavdelningen plockar en anställd upp till 300 varor i timmen. Totalt plockas över 85 000 varor per dag från hyllorna.
Det finns 11 skyddsombud på lagret.
Nästan alla anställda är medlemmar i facket.
Snittåldern bland de anställda på lagret är 47 år.
Genomsnittslönen är 153 kronor i timmen.
Enligt ett avtal med facket ska arbetsgivaren ha 85 procent fast anställd personal och en rörlig styrka på max 15 procent. Den kan bestå av visstidsanställda, skolungdomar eller bemanningsanställda.
Fakta Katalogen finns inte längre
Ellos grundades av Olle Blomqvist 1947.
2013 tog riskkapitalbolaget Nordic Capital över som ägare efter den franska koncern som drivit bolaget sedan 1997. I dag finns verksamheten i Norden och bland annat Ryssland och Frankrike.
Ellos, Jotex och Stayhard ingår i Ellos Group omsättningen var 2014 1,9 miljarder kronor.
Ellos-katalogen finns inte längre. Nu ger man ut "magaloger", tunnare magasin som kommer oftare, och satsar på e-handel.