Starten blev omtumlande när Helena Lundberg började jobba i kassan i en stor matbutik direkt efter gymnasiet 2005. Efter fem minuters introduktion sattes hon att ensam konfrontera kunder som var aggressiva, nonchalanta – eller bara normalt frågvisa. Arbetsdagarna i kassan kunde vara elva timmar, och ofta kände hon sig klämd mellan kundernas krav och chefernas normer.
– Vad gör man om en vara inte ligger inne i systemet och ingen svarar när jag ringer för att fråga om priset: hittar på ett pris för att göra kunden glad eller fortsätter ringa medan kön växer? säger Helena Lundberg.

När hon vant sig började hon fördriva arbetstiden med att analysera kundernas beteende och dela in dem i kategorier. Mannen som kastar broccoli på henne när han får avstämning i självskanningen är en typisk ”Agata Aggressiv”. ”Solveig Snål” ställer till en scen när hon av misstag råkat skänka 4 kronor till Rädda Barnen i pantautomaten. ”Kurt Konflikträdd” undviker alla varor på extrapris för att slippa påpeka för kassören om rabatten inte dras. Och ”Bruno Beundrare” skickar choklad med anonym kärleksförklaring.

Känslan av maktlöshet som Helena Lundberg ofta upplevde i kassan inser hon till stor del berodde på dålig kommunikation från ledningen.
– Det förekom ingen arbetsrotation. Vi i kassan hade ingen kunskap om butiken och kunde sällan svara på frågor.

Maktlösa var kassörerna också inför tilldelningen av arbetspass, där man ofta blev blixtinkallad att jobba extra. Och när chefen plötsligt avskaffade möjligheten att byta pass med andra, då var det ingen som protesterade på personalmötet. Sak samma när chefen utlyste prispengar till den som flest gånger kunde komma på sina kompisar med att glömma hälsa på kunderna.
– Ingen vågade sätta gränser och kräva sin rätt.

Var fanns facket? undrar man när man hör om usla arbetsvillkor och maktfullkomliga chefer.
– Nästan ingen av oss unga i kassan gick med i facket, för ordföranden var en ”kassapolis” som de flesta var rädda för. Och ingen fick information om fackets betydelse.

Helena Lundberg skrev dagbok om sina lynniga chefer och knasiga kundmöten. Nu har hennes tankar och erfarenheter från olika butiker blivit en bok med ”betraktelser från det löpande matbandet” som är både humoristiska och tänkvärda. Själv har hon utbildat sig till personalvetare och börjat forska vid Karlstads universitet. Hennes doktorsavhandling ska bland annat handla om butikskassörers strategier för att värna sin värdighet trots dåligt bemötande.
– Alla behöver värdighet i arbetet. Får man inte det tar man till sätt som att bli dryg och överlägsen eller att använda humor och sarkasm för att förlöjliga kunder och chefer. Yngre tänker ”jag sticker när jag hittar något bättre”, medan äldre tvärtom ofta är mycket stolta och rättfärdigar arbetsvillkoren.

Själv har Helena Lundberg lämnat kassan och med en satirisk bok tagit revansch på både ”Agata Aggressiv” och den stroppiga personalchefen. Ett sätt att vinna värdighet?
– När jag skrev min dagbok var det nog det. Nu vill jag mest ge igenkänning och tankeställare till alla som varit i en butik.

Vinn boken

Berätta om ett kundmöteVill du ha boken? Berätta om ditt mest minnesvärda kundmöte eller hur du själv värnar din värdighet i jobbet så har du chans att vinna ett exemplar. Din berättelse kan även publiceras i tidningen.

Mejla till:staffan.julius.olsson@handelsnytt.se