”Vi kramas mycket”
Hundratalet personer jobbade på Åhléns när lastbilen körde in i varuhusets fasad. Några såg attacken på nära håll. Nu försöker de anställda hitta tillbaka till jobbvardagen. Med kramar och stöd.
– Vi kramas mycket. Vi gråter och stöttar varandra. Vi är okej, säger Lilian Mårelius, klubbordförande på varuhuset.
Hon var en av dem som jobbade fredagen den 7 april då en lastbil körde in i varuhuset och Sverige utsattes för en terrorattack. Hon minns minuterna före dådet.
Allt var fixat. Blommorna. Kaffet. Fikabrödet från Vetekatten. Lättad stänger Lilian Mårelius dörren till klubbrummet för att gå och tacka av en facklig kollega. Hon befinner sig två våningar nedanför gatuplan på Åhléns city i Stockholm och klockan närmar sig tre.
I samma veva som Lilian stänger dörren kör en lastbil in i varuhuset. När fordonet kolliderar med väggen börjar det ryka och brandlarmet går. Det ska visa sig att lastbilen kört en längre sträcka på Drottninggatan. Att flera personer dödats och många skadats. Att det rör sig om en terrorattack. Men det vet inte Lilian Mårelius då. Det enda hon tänker är att hon måste ut. Och hon måste få med kollegorna.
– Visst har jag tänkt att något kan hända. Åhléns är en av flera centrala mötesplatser i Stockholm. Här är alltid mycket folk. Men det är stor skillnad på att tänka att någonting kan hända och att det händer, säger hon.
Visst har jag tänkt att något kan hända. Här är alltid mycket folk. Men det är stor skillnad på att tänka att någonting kan hända och att det händer.
Tillbaka till fredagen. Lillian Mårelius trängs med kollegorna i korridoren. De är på väg till uppsamlingsplatsen där de anställda vet att de ska samlas om det börjar brinna. Några kollegor saknas. Ett febrilt letande uppstår. Få har fått med sig sina telefoner. Nu börjar knapphändig information komma. Döda. Terrorattack.
– Det är orolig stämning. Jag hade med mig mobilen och kunde prata med mina nära. Som facklig representant gick jag runt och försökte prata med anställda. Alla reagerar olika. Några var chockade, andra ledsna. Det är olika, säger Lilian Mårelius.
Jag hade med mig mobilen och kunde prata med mina nära. Alla reagerar olika. Några var chockade, andra ledsna. Det är olika.
Det dröjer inte länge förrän Åhléns ledning är på plats och informationsmöten hålls löpande. De anställda förflyttas till ett närliggande hotell.
– Där känns det tryggt, lugnt och varmt. Vi får te, kaffe och mat, säger Lilian Mårelius.
Nu börjar också arbetet med att se till att alla har någon som kan möta upp dem där hemma. För dem som har hemnycklarna på jobbet eller bor ensamma ordnas hotellrum.
– Jag kunde lämna hotellet vid halv tio. Jag har gått på sedan det hände. Det var först i går som jag verkligen kunde ta till mig vad som hänt, säger Lilian Mårelius.
För huvudskyddsombudet Lidia Kacprzak såg det annorlunda ut. Hon hade precis slagit sig ner i soffan för att ägna den lediga fredagseftermiddagen till att kolla på Sällskapsresan när mobilen ringde. Det var en vän som frågade om hon var okej.
– Lever du, sa hon. Skojar hon, tänkte jag. Jag fattade ingenting. Sen började sms komma och jag såg på Facebook. Jag försökte få tag i kollegorna. Ingen svarade. Jag fick panik. Magen vred sig. Det gjorde ont. Jag grät hejdlöst så fort jag skulle prata. Till sist fick jag tag i en vän som jobbar på en butik i närheten som kunde berätta, säger Lidia Kacprzak. Hon pratar snabbt och tårarna fyller ögonen.
Jag försökte få tag i kollegorna. Ingen svarade. Jag fick panik. Magen vred sig. Det gjorde ont. Jag grät hejdlöst så fort jag skulle prata.
Den natten sov hon inte. Dagen efter, lördagen den 8 april, gick hon till jobbet. Lidia Kacpzak har precis blivit huvudskyddsombud och ville vara på plats och möta kollegor som behövde prata eller hämta sina saker. Några hade sett lastbilens framfart på Drottninggatan innan den körde rakt in i varuhuset. Tillsammans med Lilian Mårelius, varuhusledningen och väktarpersonalen tog hon emot i garaget under Åhléns, så att medarbetarna kunde hämta sina värdesaker.
– Många var ledsna och grät. Vi kramades, säger Lidia Kacprzak med blanka ögon.
Dagen efter, den 9 april, hålls en manifestation precis utanför varuhuset för att hedra offren och visa att kärlek vinner över hat. Inne på varuhuset plockar anställda och kollegor från andra varuhus undan förstörda varor och städar sina avdelningar. Där lastbilen körde in i varuhuset städar en professionell firma.
Enligt uppgifter i media samlades tiotusentals personer för att visa sitt stöd och sin kärlek.
– Men ingen nämnde de butiksanställdas insats, läste jag dagen efter i tidningen. Det gjorde mig ledsen. Vi drabbades. Vi tog hand om kunder. Men vi glömdes bort i det sammanhanget, säger Lidia Kacprzak.
Att ingen nämnde butiksanställdas insats. Det gjorde mig ledsen. Vi drabbades. Vi tog hand om kunder. Men vi glömdes bort i det sammanhanget.
Tillbaka till Åhléns. Måndag. Klockan närmar sig tolv och en tyst minut ska hållas i hela landet. Vi går upp på gatuplan. Det plingar till i högtalarsystemet. ”Nu inleds den tysta minuten”. Vissa stannar upp. Andra fortsätter att prata, men de blir hyschade på av Lilian Mårelius. Efter en kort stund står hela varuhuset stilla. Kunder och anställda vänder blicken mot hörnet där lastbilen kraschade in i väggen. Knäpptyst.
När minuten är över går människorna sakta tillbaka till sitt. Men det är inte som det brukar vara på Stockholms mest centrala varuhus. Två anställda kramas länge. Några byggnadsarbetare lagar taket. Ett par står stilla i entrén och håller om varandra. Människor gråter öppet. Utanför är det smockfullt med folk som lägger ner blommor för att hedra offren.
För många anställda är det första dagen de är tillbaka på jobbet efter terrorattacken och det är känslosamt. Det är frivilligt att jobba. Lilian Mårelius och Lidia Kacprzak fortsätter att gå runt och prata med kollegor.
– Åhléns ledning har skött detta på ett väldigt bra sätt. Nu är jag glad för att vi har öppnat igen och att allt är på väg att återgå till det normala, säger Lilian Mårelius.
Nu är jag glad för att vi har öppnat igen och att allt är på väg att återgå till det normala.
Ingen av de Åhléns-anställda skadades allvarligt under terrorattacken. Åhléns ledning vill inte att media pratar med de anställda. Alla frågor ska gå via presstjänst. Enligt Åhléns är det för att skona personalen. Alla anställda erbjuds krishantering via företagshälsovården. Personer från krishanteringen finns även på plats i varuhuset.
Fakta
Detta har hänt
På fredagseftermiddag körde en lastbil nedför Drottninggatan i centrala Stockholm och krockade in i Åhléns-huset. Fyra personer dödades och minst 15 personer skadades. Lastbilen hade kapats precis innan händelserna.
En person som greps i Märsta har begärts häktad misstänkt för terroristbrott, vilket han erkänt. Han är 39 år, kommer från Uzbekistan. Ytterligare en person sitter anhållen.
I dagsläget vårdas flera fortfarande på sjukhus.
Källa: Sveriges Radio.
Fakta
Åhléns backade efter kritik – rear ej ut brandskadade varor
Dagen efter terrorattacken meddelade Åhléns att de produkter som brandskadats i attacken skulle reas ut. Beslutet kritiserades hårt och Åhléns backade. I sin ursäkt på hemsidan skriver Åhléns att ”Det har aldrig handlat om att tjäna pengar på den oerhört tragiska händelse som drabbat Stockholm, det är inget vi varken står för eller något som våra medarbetare skulle acceptera att vi satte i främsta rummet i den här svåra situationen.”