Tidigare kunde butiken förlora 50 000 kronor i månaden, över en halv miljon kronor om året.

Ett tag flyttades köttet till charken, där det alltid finns personal på plats.

Men inget försök att stoppa köttstölderna lyckades.  

– Då visste vi varken bu eller bä, om vi skulle acceptera svinnet eller inte. Men så kom en genialisk man på den här lösningen med låsen, säger butikschefen Raine De Boer till Göteborgs posten.

Mannen är den anställda Fredrik Sperling. Hans idé – två stora kodlås som nu skyddar nötköttet i kyldisken.

Risk för uppsägningar

Men att låsa in köttet var inte ett enkelt beslut. Vad skulle kunderna tycka? Skulle de sluta handla?  

– Men vi behövde en lösning, annars hade vi kanske behövt säga upp anställda, säger Fredrik Sperling till Handelsnytt. 

För kunderna betyder låset att de måste trycka på en ringklocka för att kunna handla. För personalen betyder det en extra arbetsuppgift. De måste komma och låsa upp. 

– Den som är närmast öppnar. Det enda är på kvällen när vi är färre som jobbar. Då tar det lite längre tid att komma och låsa upp. 

Stölderna i butik ökar

Fler butiker än Hemköp på Stigbergstorget i Göteborg drabbas hårt av just köttstöld. 

Under 2023 ökade de anmälda stölderna i butik med 10 procent jämfört med året innan, visar statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ).

Och de senaste åren har just köttstölder ökat, enligt branschorganisationen Svensk Handel. 

Exakt hur stor del av butiksstölderna som handlar om köttstölder är svårt att uppskatta. Men det är stora summor.

– Det här är ett allvarligt problem. Köttstölderna är väldigt ofta organiserade och systematiska. Det handlar inte bara om att en privatperson stjäl en bit fläskfilé, har Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, tidigare sagt till Handelsnytt.