Slarv och stress när truckar krockar
Tusen olyckor med truckar sker varje år på svenska arbetsplatser. Slarv och stress ligger ofta bakom, enligt Patrik Thorin, skyddsombud på Dagab. Arbetsmiljöverket satsar nu stort på inspektioner för att förbättra trucksäkerheten.
Bland de två tusen arbetsplatser som får besök av Arbetsmiljöverket de närmaste tio månaderna finns många partihandelsanläggningar och centrala varulager. Inspektörerna ska granska hur företagen arbetar systematiskt med att minska riskerna och hur truckförarna påverkas fysiskt vid körning och lastning. En viktig faktor är också förarnas kunskaper och utbildning. Sedan den 1 juli i år måste den som kör truck ha dokumenterad kunskap och skriftligt tillstånd.
Patrik Thorin, huvudskyddsombud på Dagab i Jönköping, berättar att den allvarligaste truckolyckan under hans nio år som skyddsombud berodde på bristande utbildning.
– Det var förra sommaren. Två truckar kolliderade och en av förarna klämde foten. Den skadade föraren saknade truckkort, berättar Patrik Thorin.
Föraren var inhyrd av ett bemanningsföretag. I sådana fall är det svårare för det inhyrande företaget, i detta fall Dagab, att uppfylla sitt arbetsmiljöansvar.
– Vi kräver att inhyrda truckförare ska ha truckkort. Men det är svårt att kontrollera alla, särskilt om man hyr in personal från flera olika företag.
De största säkerhetsproblemen vid truckkörning är den mänskliga faktorn, anser Patrik Thorin.
– Det finns regler för hur man kör, och alla anställda får skriva på ett papper om att följa dem. Men människor handlar fel, till exempel kör med lasten framåt eller åker på gaffeln. Stress och blöta golv gör också arbetet farligt.
I somras skedde ytterligare en truckolycka på Dagab. Två truckförare missförstod varandra vid lossning och en av dem träffades på benet av den andra truckens gaffel. Facit: ambulanstransport och några dagars sjukskrivning.
– Tur att det inte blev allvarligare. Det goda med sådana incidenter är att folk tänker till och följer reglerna bättre, säger Patrik Thorin.
Carl-Axel Sundström, sakkunnig på Arbetsmiljöverket, ger exempel på vad arbetsgivaren kan göra för att minska truckolyckorna.
– Välj en truck som har bra skydd för föraren. Separera trucktrafiken från gående så långt som möjligt. Och planera arbetet så att det inte blir för stressigt, säger Carl Axel Sundström.