Kooperationen vill ej ge mer lön för postjobb
Hantering av paket och rek ska inte ge mer betalt tycker kooperationens arbetsgivare KFO. Handels tycker att det är kompetensutveckling som ska kunna ge mer i plånboken.
– Vi har haft mycket resonemang om paket och rek, men håller fast vid att det inte renderar extra slantar. Däremot om man gör in- och utbetalningar och betalar fakturor, säger Ewa Ovik på Kooperationens förhandlingsorganisation, KFO.
Handels tycker annorlunda.
– Vi tycker att kompetensutveckling ska ge mer betalt, lär man sig ett nytt område och ny teknik ska det synas i lönekuvertet. Men det finns frågor som måste förhandlas lokalt. Vad är det för tjänster, hur många jobbar med dem, hur mycket jobbar de där? Har man tre kunder per dag som gör postärenden – ska det ge mer betalt? säger Handels avtalssekreterare John Haataja.
Kollektivavtalet för kooperationens butikspersonal säger att de som jobbar med ”Post i butik” ska få lönetillägg. Men avtalstexten om ”Post i butik” är gammal och skrevs när posten tillhandahöll kassaservice. Nu är postombuden i butikerna fler och tjänsterna annorlunda. Här kan man skicka och hämta paket, rekommenderade brev, och betala postförskott. Men inte till exempel sätta in pengar.
KFO har kvar den tolkning de hade när man skrev ”Post i butik”-avtalet 1995 och vill inte ändra den bara för att posten ändrat verksamhet. Men Handels tycker att översatt till dagens verksamhet i butikerna ska personalen kunna få lönetillägg för att till exempel hantera paket, rekommenderade brev och postförskott.
Handelsnytt har tidigare skrivit om postombudsjätten Ica och att inga av de butiker vi kontaktat betalar extra till de butiksanställda som arbetar i posten, men oftast till den som är huvudansvarig.
I Coop Sverige utgår ingen extra ersättning varken för postpersonal eller postansvarig.
– Ansvaret för posthanteringen ligger på någon av butikens säljledare. Eftersom säljledare har ansvar för andra delar av butikens verksamhet har de redan en högre lön, men det utgår inget särskilt tillägg just för posten, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop Sverige.
Inom KF är konsumentföreningarna juridiskt självständiga så var och en bestämmer hur man ersätter sin postpersonal.
Av totalt 1 600 postombud i landet har Coop Sverige och de detaljhandelsdrivande konsumentföreningarna 11 procent.
Efter senaste avtalsrörelsen bestämdes att en arbetsgrupp med representanter från Handels och KFO ska revidera ”Post i butik”-avtalet. Den har inte kommit igång än, men ska ändra ord och uttryck som inte används längre. Den kan inte ändra lönetilläggen, det blir eventuellt en fråga för avtalsförhandlingarna 2010. Men bara om medlemmarna uttryckligen kräver det.
– Det är viktigt att medlemmarna ställer krav på det nästa år när vi samlar in avtalskraven inför förhandlingarna 2010. Det gäller både den privata och kooperativa detaljhandeln, säger John Haataja.
Hur gör Ica