Hemköp backar om halverade tjänster
Enstaka timmar bort istället för halverade tjänster, som företaget först sagt. Det är resultatet av måndagens överkommelse mellan Hemköp och Handels för de två butikerna i Alfta och Delsbo.
Hemköps åtstramningar ger effekt i många butiker runt om i landet. I Alfta och Delsbo sades samtliga 17 anställda upp och erbjöds tjänster med betydligt färre timmar, från februari-mars. Handels har hela tiden motsatt sig både en organisation med små tjänster och sättet de anställda sagts upp på. De har också framfört sin uppfattning att sist anställd ska sägas upp först och därefter i den turordning de är anställda. Vid de centrala förhandlingarna i höstas angående brott mot LAS vägrade Hemköp att dra tillbaks sina uppsägningar.
Men nu har parterna, efter många långa förhandlingar, och hot om att dra företaget inför Arbetsdomstolen, nått en överkommelse. Hemköp har dragit tillbaka sina uppsägningar och Handels har dragit tillbaka skadeståndskravet för brott mot las. Ombudsman Anette Dalkarls är nöjd.
– På butiken i Alfta kommer två fasta att få gå ner omkring tio timmar var och två vikarier kommer också att få gå ner i tid, enligt principen sist in först ut. I Delsbo kommer alla att få minska sin arbetstid litegrann, de flesta hamnar på omkring 35 timmar. Det ska man jämföra med de nästan halverade tjänster som det var tal om först.
Helena Johansson, som har arbetat på butiken i Delsbo sedan 1978 tycker att det känns bra att konflikten har fått sin lösning.
– Men det var synd att det skulle ta sådan tid. Man har ju tappat motivationen på jobbet och en del har varit oroliga.
Helena Johansson säger att hon hela tiden trott på en lösning, att jobba 20 eller 27 timmar som det var tal om först känns omöjligt att klara sig på. Troligen hade hon fått säga upp sig efter att de 75 stämpeldagarna tagit slut, säger hon.
– Vi har ju skrivit brev till Antonia (Ax:son Johnson, styrelseordförande i Axel Johnson AB som äger Hemköpkedjan, red. amn) och förklarat att det inte går att klara sig på så få timmar. Och så har kunderna lämnat in namnlistor där de protesterat. Man måste ju kämpa.
De anställda hamnade när uppsägningarna kom i en svår sits. Om de sagt nej till de nya mindre tjänsterna, skulle de få problem med a-kassan.
– De här är orter där det är omöjligt att få andra jobb. Lösningen gör att medlemmarna nu kan bo kvar på orten och försörja sig. Det här visar att det är viktigt att inte ge upp utan att fortsätta samtala, säger ombudsman Anette Dalkarls.
Eftersom uppsägningstiden räknas från gårdagens överenskommelse träder inte förändringarna i kraft förrän om sex månader.
Hemköp har dragit ner i hela landet (se Handelsnytt 7/8, 9, 10 och 11). I Sundsvall har neddragningarna skett på samma sätt som i Alfta och Delsbo. På andra håll i landet, till exempel i storstäderna, har de med få timmar sagts upp i första hand. Därmed har fler anställda än tidigare fått heltid.