H&M-anställda känner sig mobbade av chef
Anställda på en H&M-butik i Stockholmstrakten säger att deras butikschef har mobbat och misskött butiken under ett års tid. Nu blir det central förhandling och de anställda hoppas på att chefen flyttas från butiken.
– Man bryts ner. Chefen kommer alltid med någon form av påhopp och utbrott. Jag har suttit där inne och storbölat flera gånger, säger en anställd till Handelsnytt.
Den anställda är inte ensam. En personalstyrka på 44 personer säger att de under ett års tid jobbat för att få till en ändring i butiken. Först pratade de själva med butikschefen. När det inte gav resultat gick de till företagets regionkontor. Varje gång ska svaret ha blivit att detta är första gången som problemen påtalades och ingenting har hänt.
– Jag har verkligen tappat förtroendet för företaget. De pratar om företagsvärderingar som högt i tak och trygghet, men det går visst bara åt ena hållet. Oss anställda har de inte lyssnat på, säger en annan anställd till Handelsnytt.
Till slut tog de anställda kontakt med fackklubben för H&M-butikerna i Stockholm. Klubben har under det senaste halvåret arbetat med att ta fram konkreta fakta. Nu är de klara. I dag finns uppgifter som pekar på att butikschefen brutit mot las genom att ta in personer ur företagets bemanningspool i stället för att ge fler arbetstimmar till butikens deltidare. Butiken har också brutit mot regel om rätt till 11-timmars vila mellan arbetspassen. Det handlar också om att anställda inte fått rätt lön och att de inte får sina scheman i tid. Anställningskontrakten är också ofullständiga.
– Vi har nu lämnat över ärendet till Handels centralt, säger Deka Jama som representerar styrelsen för H&M:s fackklubb, som ansvarar för 38 butiker med drygt 500 Handelsmedlemmar i Stockholm, Mälardalen och på Gotland.
Handels har begärt ett möte med Svensk Handel för att hitta en lösning på problemet. Men innan den centrala förhandlingen vill varken fackklubben eller Handels i Stockholm ge några kommentarer.
Louise Andersson som är H&M:s regionchef för Mälardalen vill inte heller kommentera ett pågående fall men säger till Handelsnytt att de samarbetar med facket för att hitta en lösning på problemen i butiken.
– Vi kommer ha en lösning inom kort, säger hon.
Handelsnytt har sökt butikschefen utan resultat.
Fakta: Svårt att omplacera en chef
En arbetsgivare kan bara omplacera en person inom kollektivavtalets område, det vill säga anställda som har Handels avtal kan omplaceras på relativt många tjänster inom exempelvis en butik. Att omplacera en chef är svårare.
-- Den tjänst som chefen omplaceras till ska likna cheftjänsten, alltså i stort vara en chefstjänst annars är det att betrakta som att chefen fått helt nya arbetsuppgifter och då är omplaceringen att betrakta som ett avskedande och för det måste arbetsgivaren ha mycket starka skäl, säger Dan Holke som är vd och chefsjurist på LO-TCO rättsskydd.
Omplacering före uppsägning. En person kan inte sägas upp utan att först fått chans att svara på kritiken och getts möjlighet att bättra sig. Om personens beteende ändå inte ändrar sig ska personen i första hand omplaceras, inte sägas upp.