Kritiserad H&M-chef fick sluta på butik
Den chef på en H&M-butik i Stockholmstrakten som fått anställda att känna sig trakasserade får en ny tjänst, som chef på en annan H&M-butik.
– Det känns jättebra. Det bästa som har hänt vår butik. Sen är det synd om den butik som personen blir chef för. Det är beklagligt. Man får hoppas att personen lärt sig någonting. Men för vår del är det en otrolig lättnad, säger en anställd till Handelsnytt nu.
Handelsnytt har tidigare skrivit om att 44 anställda på en H&M-butik i Stockholmstrakten upplever sig mobbade av sin chef och om hur de tillsammans med fackklubben tagit fram konkreta fakta som visar på hur chefen misskött butiken och behandlat de anställda. Med dessa uppgifter i bakfickan begärde Handels centrala förhandlingar. Dessa skulle ha ägt rum i slutet av november, men innan dess flyttade H&M på butikschefen, som fick en ny butikschefstjänst.
– Vi var inte överens . Vi anser inte att personen i fråga är lämplig att vara chef. De fyra sista butikerna som personen i fråga varit chef över har haft liknande problem som den butiken som personen i fråga nu fått sluta på, säger Deka Jama, som representerar styrelsen för H&M:s fackklubb, som ansvarar för 38 butiker med drygt 500 Handelsmedlemmar i Stockholm, Mälardalen och på Gotland.
Louise Andersson som är H&M:s regionchef för Mälardalen bekräftar att butikschefen fått en ny chefstjänst.
– Jag känner inte till att det varit problem på andra butiker. Vi har fortsatt förtroende för butikschefen. För övrigt har jag inga kommentarer. Vi diskuterar inte enskilda individer i media. Har vi synpunkter tar vi dem direkt med personen i fråga. Men vi har fullt förtroende för butikschefen, säger Louise Andersson.