”Handlarens kränk­ningar gjorde jobbet till ett helvete”

Insändare

Du kommer till kassan och pratar i telefon, ignorerar min hälsningsfras och har nedkladdade ungar som har dreglat på hälften av varorna, käkat upp en banan och börjat suga på en chokladbit, vars kvarlevor du räcker fram till mig med ett ursäktande ”han var hungrig”. Själv har du öppnat en flaska läsk och lägger fram den på bandet utan en min. Jag ler och tänker i mitt stilla sinne ”jag hade låtit ungen vara hungrig tills jag betalat varan, och att du som vuxen öppnar en produkt utan att ha betalat den är skamligt”.

”Om streck­koder och mink­pälsar”

Insändare

Tänker inte på att det är min arbetsmiljö

Nu menar jag inte att alla föräldrar eller alla ungar är likadana i butiken, men en stor del av kunder i en matbutik tänker inte ett dugg på att det handlar om min arbetsplats och min arbetsmiljö. Jag vill inte behöva bli kladdig om fingrarna med ditt barns saliv till råga på att jag hanterar frusna varor, trasiga varor, skär mig på vassa hörn och hanterar snuskiga pengar…

Vi gnäller ständigt om att ni som kunder ska lägga upp varorna med streckkoden mot er och att inte bygga varuberg. Detta är ett budskap som jag personligen slutat påtala (förutom vid extrema fall). Jag har en bild vid kassan som förmedlar budskapet, som ni ändå inte ser.

Äta varan innan den är betald

För att förklara mitt gnälliga påstående om att ni inte visar respekt när ni prompt måste öppna och förtära en förpackning innan den är betald så vill jag anföra följande:

Sannolikheten att ni kommer ihåg alla varor som ni redan har förtärt är inte så värst stor.

Dessutom finns risken att ert kort inte fungerar i kassan, vilket i de flesta fall leder till ett svinn som påföljd för butiken.

Denna ”springnota” leder inte till någon påföljd för dig, mer än att du möjligen inte återvänder till butiken inom de närmaste veckorna av skamsenhet.

Uppsåtlig stöld

För butiken innebär det en direkt förlust, precis som vid stölder och snatteri. Absolut så skakar du nog av dig skuldkänslan att du inte har betalat. Men om vi ska börja kalla detta svinn för uppsåtlig stöld, då blir du inte så värst kaxig.

Min poäng är att jag vill se en förändring. Jag vill inte för både min arbetsplats skull, för mina kollegor runt om i landet och för din skull att någon ska bli kallad för tjuv.

Så snälla, se skillnaden: I en matbutik köper du maten innan du äter den. Det  är inte någon restaurang.

Och slutligen, ett enkelt ”Hej” när det är din tur att betala ska väl inte vara så svårt att svara på?