Handelsnytt har tidigare berättat om Axfoods-koncernens arbete med papperslösa kvitton. Tanken är att kunden ska ha möjlighet att välja själv, spara in på papper och därmed göra en insats för miljön.

Efter ett framgångsrikt pilotprojekt inom koncernens franchiseägda Handlar ́n och Tempo-butiker har idén tagits vidare till Hemköp och Willys.

I kassan får kunden frågan om man vill ha kvitto digitalt eller på papper. Väljer man digitalt skickas kvittot antingen per mejl eller till Hemköp och Willys bonus-app. Alla digitala kvitton kan sedan spåras.

– Tidigare har kvittot skrivits ut automatiskt. Nu måste vi fråga varje gång och sedan trycka på en knapp om kunden vill ha det. Det är en jättebra idé. Vi har mycket mindre sopor nu, sade Ann-Mari Jonasson, på Handlar´n i Venjan till Handelsnytt i december 2016. Hennes butik var en av cirka tio som då hade medverkat i pilotprojektet.

Ett liknande system som prövades på Handlar´n ska under våren nu börja användas skarpt i alla cirka 500 Willys och Hemköp-butiker.

– Det var en lite annan modell på Handlar´n. Tanken är att man ska kunna kryssa i sin app om man vill ha digitalt kvitto, och sen ser kassapersonalen det. De anställda jag pratat med tycker att det är skönt att ett moment försvinner, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Enligt Axfood skulle 255 miljoner papperskvitton kunna sparas varje år om samtliga Hemköp- och Willyskunder valde digitala kvitton. Om alla dessa kvitton lades på rad skulle det motsvara en sträcka på 63 750 kilometer.

Fakta

Enligt Svensk Handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år. De flesta slängs direkt i papperskorgen. Förbrukningen av papperskvitton i Sverige motsvarar årligen cirka 60 000 träd.