Jysks anställda får mångmiljonbonus
Jysks anställda får en rekordbonus på 23 miljoner kronor. En belöning för sitt hårda jobb, säger företaget. Men anställda Handelsnytt pratat med hade hellre sett bättre arbetsmiljö.
Butiksanställda på Jysk får bonus beroende på hur bra deras butik går. I år blir bonusen rekordstor eftersom kedjan ökat sin omsättning med nio procent till 3,8 miljarder kronor. Personalen får fem procent av omsättningsökningen i bonus varje år. Det är väldigt olika mellan butiker men i genomsnitt får varje butik dela på 165 000 kronor.
Vill ha bättre arbetsmiljö
Enligt några anställda Handelsnytt pratat med baseras systemet på anställningsgrad och hur bra butiken gått. Fast anställda och vikarier får bonus men de med allmän visstid ställs utanför bonusprogrammet.
De anställda, som vill vara anonyma, säger att de hellre hade sett att bonuspengarna gick till bättre arbetsmiljö.
Detta mot bakgrund av att Arbetsmiljöverket kräver att omfattande åtgärder genomförts i alla kedjans 140 butiker senast i slutet på november annars väntar ett vite på 1,5 miljoner kronor.
Jysk har överklagat vitet
Jysk måste bland annat se till att de anställda utbildas i belastningsergonomi, lyftteknik och hur man använder tekniska hjälpmedel. Man slår också ner på de tunga lyften som görs.
Jysk har överklagat vitet till förvaltningsrätten och ville att domstolen skulle skjuta på datumet tills det blir avgjort. Men det har både förvaltningsrätt och senare kammarrätt sagt nej till. Trots att det bara är drygt en månad kvar tills åtgärderna ska vara gjorda har det enligt de anställda vi pratat med inte hänt mycket på arbetsmiljöfronten. De har inte sett eller hört talas om några ergonomiutbildningar eller nya lyfthjälpmedel.
Målet är att klara kraven
Sandra Martinsson, kommunikationschef på Jysk, säger att det är svårt att bemöta kritiken när hon inte vet vilka butiker det handlar om. Handelsnytt kan inte avslöja det med hänvisning till källskyddet. Sandra Martinsson säger att företaget har kollat vad alla butiker behöver för tekniska lyfthjälpmedel och beställt det. Om allt hunnit levererats vet hon inte. Hon säger också att de anställda ska ha fått ergonomiutbildningar i olika omgångar.
Målet är att klara alla krav Arbetsmiljöverket ställt innan deadline sista november.
– Vi tar arbetsmiljön på största allvar och det är en högst prioriterad fråga. Jag tycker inte att man kan ställa bonusen mot arbetsmiljön utan vi vill kunna belöna våra medarbetare och samtidigt ha en bra arbetsmiljö.
Läs alla artiklar i Handelsnytts Jyskgranskning.