Karin Pettersson: Sociala medier är som gjorda för högerextremism
Bär Facebook och Google skulden för folkmord, fascism och falska nyheter? Karin Pettersson pekar på sambanden mellan internets algoritmer och demokratins kris.
Plötsligt släppte magknipen. Humöret steg, tankarna blev friare. För Karin Pettersson var det en stor lättnad att i vintras lämna jobbet som chef för Aftonbladets ledarredaktion.
Under sju år hade hon upplevt en allt hätskare ton i debatten kring svensk politik, och en stegrande nivå av hat och hot på sociala medier. När hon klev av mådde hon genast mycket bättre. I somras raderade hon rent av Twitter-appen från sin mobil.
– Skönt att inte ständigt bli avbruten av små adrenalinpåslag för att någon säger något taskigt. Jag sover bättre, är gladare och läser fler böcker, säger Karin Pettersson.
Twitter är outhärdligt
Länge hoppades hon att internet och sociala medier skulle göra samhället bättre. Under den arabiska våren 2011 framstod Twitter som ett verktyg för demokrati. Hon välkomnade Facebook som medel för journalistiska granskningar tillsammans med läsarna. I dag upplever hon Twitter som nästan outhärdligt.
– Fullt av drev, smutskastningskampanjer och propaganda. Och regimernas verktyg för kontroll av folket.
När Karin Pettersson härom året studerade journalistik, politik och teknik i USA började hon se nya samband: framväxten av högerextrema och populistiska idéer är kopplad till själva algoritmerna som styr sociala medier.
– Det finns en uppfattning att högerextrema partier är bra på sociala medier. Men det verkar snarare vara sociala medier som är bra för högerextremism.
Väcker starka känslor
Facebook och Youtube har affärsmodeller som bygger på engagemang. De tjänar mest pengar när vi stannar kvar och lämnar ifrån oss så mycket data som möjligt om oss själva. Det har lett till att plattformarna prioriterar innehåll som väcker starka känslor.
– Allra bäst funkar sånt som väcker vrede, ilska och misstro mot andra grupper. Det är inte en ondskefull plan utan en oförutsedd konsekvens.
Det finns en uppfattning att högerextrema partier är bra på sociala medier. Men det verkar snarare vara sociala medier som är bra för högerextremism.
Tillsammans med USA-baserade journalisten Martin Gelin har Karin Pettersson skrivit en bok om Silicon Valley och demokratins kris. Författarna visar hur företag som Google och Facebook har slagit undan benen för traditionell journalistik, ökat polariseringen mellan grupper och underlättat spridning av propaganda.
– Den enorma maktkoncentrationen hos ett fåtal företag får stora konsekvenser för våra samhällen och för demokratin.
Verktyg för folkmord och fake news
Boken målar en mörk bild där Facebook blivit verktyg för folkmord och fake news, där trollfabriker och bot-arméer piskar upp hat och suddar ut gränsen mellan sanning och lögn. Mannen som uppfann gilla-knappen kämpar för att själv tända av från sitt digitala bekräftelseknarkande, medan Twitters grundare uppgivet suckar att ”internet är trasigt”.
Hur kunde det gå så fel? Författarna söker svaren i Silicon Valley i Kalifornien där de viktigaste teknikföretagen huserar.
– Där finns en mentalitet som går ut på att man kan bli omåttligt rik samtidigt som man skapar produkter som gör världen bättre. Problemen uppstår när visionen krockar med en komplicerad omvärld.
Teknikjättarna kan tyglas
Så hur kan man laga det trasiga nätet? Algoritmerna som tycks hetsa fram allt radikalare innehåll kan programmeras om. Teknikjättarna kan tyglas med konkurrenslagar och personuppgiftsregler.
Var och en kan börja med att reflektera över hur sociala medier får oss att må, och vad vi egentligen vill. Hemma hos Karin Pettersson har familjen infört skärmförbud för alla mellan sex och åtta på kvällen. Sjuåringen har fått Youtube-appen raderad från sin telefon för att slippa de otäcka klipp som lätt dyker upp i flödet.
– Det är viktigt att fundera över hur man mår, men det är som med klimatfrågan: man löser inte problemen genom sitt personliga handlande. Samhället behöver en grundlig diskussion om struktur och makt.
Möte med: Karin Pettersson
Ålder: 43 år.
Bor: Södermalm, Stockholm
Familj: Man och två barn på tio och sju år.
Jobb: Driver strategiska frågor kring teknik och politik på mediekoncernen Schibsted.
Lön: 110 000 kr/mån.
Fritid: Läser romaner och biografier.
Favorit-app: New York Times Cooking.
Aktuell: Har tillsammans med Martin Gelin skrivit Augustnominerade reportageboken Internet är trasigt – Silicon Valley och demokratins kris.
Dela artikeln - vinn boken!
Vill du ha boken om Internet som Karin Pettersson skrivit tillsammans med Martin Gelin?
Dela denna artikel på Facebook. Skriv din adress i ett Facebook-meddelande till Tidningen Handelsnytt.
Då är du med i utlottningen av tre ex av boken Internet är trasigt – Silicon Valley och demokratins kris.