Nio nya medlemmar. Det lyckades Thorbjörn Andersson, medlemsrekryterare på Handels i Karlstad, skriva in under sin senaste kvällsrunda på Charlottenbergs köpcentrum.

Lyssna är viktigast

Avdelningens mål är att få in en ny medlem per uppsökare och dag. Eftersom han var ensam värvare på köpcentrumet slog han det med råge.

Så värvar proffset Michaela medlemmar

Hallå där

– Nyckeln är att lyssna av personen och höra av vad de säger. Vissa kan behöva facklig hjälp, för andra är det solidaritetsfrågan som är viktigast, säger Thorbjörn Andersson om hur han bäst når fram till potentiella medlemmar.

Thorbjörn Andersson.

På många sätt är Charlottenberg som vilket köpcentrum som helst. Här finns både Lindex, H&M, Dressman och Kappahl. Samtidigt påverkas centrumet stort av närheten till norska gränsen som bara ligger några kilometer bort.

Informerar om jobb över gränsen

Flera talar norska, och en stor del av personalen har erfarenhet från att arbeta i både Sverige och Norge.

– Vi får en del frågor om arbete över gränsen. En grej vi informerar om är att man kan ta med sig a-kassan från Norge in till Sverige och vice versa.

Charlottenbergs köpcentrum ligger bara några kilometer från norska gränsen.

Det är inga säljare, utan vanligt folk som jobbar precis som dem

Handels traditionella värvarveckor vecka 6 och vecka 36 är betydelsefulla, tycker Thorbjörn Andersson. Det bygger facklig styrka, och ger pepp. Bäst är det när de förtroendevalda själva ger sig ut.

– Det är inga säljare, utan vanligt folk som jobbar precis som dem.

Trots värvning – Handels tappar medlemmar

Under förra årets värvningsvecka besökte Handels 5500 arbetsplatser, vilket ledde till att totalt 631 personer gick med i facket. Flest inträden skedde i Stockholm, Borås och Västerås. På Karlstadsavdelningen värvades 30 nya medlemmar under vecka 6 2018.

Enligt den senaste statistiken från slutet på december har Handels totalt 155 145 medlemmar. Det är en minskning med 1346 medlemmar jämfört med december 2017. Det är tredje året i rad som Handels visar på en negativ medlemsutveckling.